1990:LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
(5) Törvény a helyi önkormányzatnak kötelező feladat- és hatáskört is megállapíthat. A kötelezően ellátandó önkormányzati feladat- és hatáskörök meghatározásával egyidejűleg az Országgyűlés biztosítja az ellátásukhoz szükséges anyagi feltételeket, dönt a költségvetési hozzájárulás mértékéről és módjáról.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt feladatokban a települési önkormányzat maga határozza meg - a lakosság igényei alapján, anyagi lehetőségeitől függően -, mely feladatokat, milyen mértékben és módon lát el.
(3) Törvény a települési önkormányzatokat kötelezheti arra, hogy egyes közszolgáltatásokról és közhatalmi helyi feladatok ellátásáról gondoskodjanak. E kötelezettségek a település nagyságától, a lakosságszámtól, és egyéb feltételektől függően eltérően is megállapíthatók.
(4) A települési önkormányzat köteles gondoskodni az egészséges ivóvízellátásról, az óvodai nevelésről, az általános iskolai oktatásról és nevelésről, az egészségügyi és a szociális alapellátásról, a közvilágításról, a helyi közutak és a köztemető fenntartásáról; köteles biztosítani a nemzeti és az etnikai kisebbségek jogainak érvényesülését.
Az önkormányzatok bevételei
83. § Az Országgyűlés által külön törvényben átengedett központi adók:
a) a magánszemélyek jövedelemadójának meghatározott része,
b) az egyéb megosztott adók.
84. § (1) Az Országgyűlés normatív költségvetési hozzájárulást állapít meg a települések lakosságszámával, egyes korcsoportokkal, intézményi ellátottakkal arányosan és egyéb mutatók alapján.
(2) A központi költségvetésben meghatározott összeg felhasználásra vonatkozó kötöttség nélkül - az önkormányzatnál felmerülő személyi jellegű juttatásokat és egyéb kifizetéseket terhelő levonások, járulékok teljesítését és elszámolását követően -, közvetlenül megilleti a helyi önkormányzatokat, illetőleg a törvény által meghatározott körben a feladatot ellátó önkormányzatot.
85. § (1) Az Országgyűlés meghatározza a társadalmilag kiemelt célokat. A célonkénti támogatások mértékét és feltételeit törvény tartalmazza.
(2) A helyi önkormányzatok egyedileg és közösen is igényelhetnek céltámogatást. A feltételeknek megfelelő önkormányzat a céltámogatásra jogosult.
(3) A céltámogatás kizárólag az adott célra használható fel.
86. § (1) Az Országgyűlés egyes nagy költségigényű beruházási feladatok megvalósítására meghatározott helyi önkormányzatoknak címzett támogatást nyújthat.
(2) A címzett támogatás kizárólag a meghatározott célra fordítható.
87. § (1) Önállósága és működőképessége védelme érdekében kiegészítő állami támogatás illeti meg az önhibáján kívül hátrányos helyzetben levő települési önkormányzatot. A támogatás feltételéről és mértékéről az Országgyűlés az állami költségvetési törvényben dönt.
(2) Új önkormányzati feladat megállapítása esetén az Országgyűlés egyidejűleg biztosítja az ellátáshoz szükséges pénzügyi fedezetet.
(3) A 84. §-ban megjelölt állami támogatások összege a költségvetési év során nem mérsékelhető.
91. § ...
(4) Az országgyűlési költségvetési döntéseket az önkormányzati érdekszövetségekkel lefolytatott egyeztetés után, a véleményük figyelembevételével kell meghozni.
A falvak persze útban vannak, ezt tudjuk. Először is: nem szoci szavazók. Másodszor: az ott lakók ismerik egymást, ott még léteznek a hagyományos emberi-családi kapcsolatok: minél kisebb a falu, annál inkább. Falusi ember nem választ meg félhülye pártkorifeust polgármesternek... Harmadszor: az EU-val kapcsolatos sikerpropaganda ott hat a legkevésbé, hiszen a parasztember tudja, hogy el bírja adni a terményét avagy sem, neki nem lehet a pártpropaganda útján a lyukat a céltáblába beledumálni.
Én csak azt nem értem, hogy a falvak miért tűrik ezt? Egy kis falu költségvetése igen egyszerű valami. Az önkormányzat kötelező feladatait némi jogszabályi vadászgatással nem bonyolult összeszedni. Most már nem kell semmi mást tenni, mint egymás mellé állítani a költségvetést, a kötelező feladatokat és az állami finanszírozást: és ha az jön ki, hogy az állam kutyafülét sem finanszíroz (merthogy például a pedagógusbéreket is szabályozza precízen a Közalkalmazotti Törvény), akkor PERELNI KELL!
Egyszerűen elő kell rántani az Ötv. fent idézett passzusait, és bebizonyítani, hogy az űállam megsérti ezeket. Még csak nem is nagyon bonyolult peranyag kell az efféléhez. Persze először kéne egy tökös kisfalu, aki elkezdi - bár nálunk nincs precedensjog, de azért az állam pervesztése akkora vihart kavarna, ami jobban megrengetné a kormányt akárhány panaszkodó falusi polgármesternél. Arról nem is beszélve, hogy lehet követelni a különbözetet: ha a kötelező feladatot a költségvetés törvényellenesen nem finanszírozza, majd megítéli a pénzt a bíróság...
Nem panaszkodni kell, hanem odavágni! Ha a jog erre eszközt ad, akkor annál jobb! Megint a régi fikció: tudjuk, hogy nem élünk jogállamban, de tegyünk úgy, mintha abban élnénk! Elvégre a kistelepülések önkormányzataiban döntő többségében függetlenek ülnek - de a kormányt utálja szinte mind. Hát akkor hajrá: nem sírni kell, hanem harcolni!
Csak megjegyzem: ha egy tökös kis falucska ebben segítséget kér, számíthat rám.