Görénylyuk - ha büdös, ne panaszkodj!

Mindenféléről, ami éppen eszembe jut. Politika, közélet, irodalom, természettudomány, jog - ki mit szeret ebből. Konzervatív nacionalista blogsite: vagyis a 168 Óra levitézlett szadeszpárti, valamint a kádárista Orbánt imádó Hírtévé mércéje szerint szélsőjobbos és fasiszta. Mindazonáltal hiszek abban, hogy vannak még az országban gondolkodni képes, tisztességes és magyar emberek, akikre hiába öntik az ócska tévék a nyállal hígított fost, mégis használják az agyukat, vagy legalább megpróbálják. Nekik írom ezt a blogot.

Friss topikok

  • Molnárgörény: @hullajelölt88: Nekem rengeteg "fakultatív" macskám volt a tényleges sajátok mellett (így hívom az... (2018.05.10. 02:05) Macskákról
  • Molnárgörény: @Petitprince: Pedig az is teljesen igaz. A vidéki embert sokkal könnyebb hülyére venni. Minél kise... (2018.04.24. 00:00) Talpra magyar, lopjad haza!
  • flash.gordon: Szia Molnár nem úgy van, hogy 14 alatt megrontás a szex 12 alatt meg erőszak ha akarja ha nem? (2016.11.22. 21:16) LMBTQ + P?Be?Z?N?SM???
  • Péter Ferenci: Egy nem túl ismert videó: www.youtube.com/watch?v=1Z-kvyFDvpE "Itt mindenkit tisztelettel fogadn... (2016.11.03. 22:27) Carlos-szindróma?
  • biboldó: @-JzK-: Világos. Gyártunk magunknak egy ellenségképet (jelen esetben ballibsizmus) oszt jókat harc... (2016.02.20. 21:26) A szélsőjobboldal skizofréniája

Címkék

(numerus (1) 1956 (1) abortusz (1) abszurdisztán (4) adórendszer (1) agyelszívás (1) agyi ct (1) aljas (1) alkotmány (7) alkotmánybíróság (1) alkotmányosság (1) állami vagyon (1) államok (1) állampolgár (1) al kaida (1) amarok (1) antiszemitizmus (2) arvisura (1) ateizmus (1) athenia (1) autonómia (1) autópálya (1) ávh (1) ávó (7) bajnai (4) baleset (1) barany (1) belgyógyászat (1) benes (1) beteg (1) betli (1) bicikli (1) biológia (1) bíróság (3) bkv (2) blaha (1) blog (6) blogadmin (1) blogajánlás (1) blogcsúcs (2) blogger (1) blos (1) bolsevik (2) bolsevikok (1) bombagyár (6) börtön (1) bosch (1) boulahrouz (1) bridzs (2) bulvár (1) bűnözés (3) bűnöző (1) bűnpártolás (1) büntetés (1) büntetjog (1) büntetőjog (1) butaság (1) buzi (5) carlos (1) celeb (1) cenzúra (3) cigány (21) cigánybűnözés (16) cigányréce (1) címlap (1) civil virtus (1) clausus) (1) család (1) csatahajó (2) csiga (1) csóka (1) csónak (2) csótány (1) darwinizmus (1) deák (1) demokrácia (6) demszky (2) deutsch (1) deviancia (1) dialízis (1) diktatúra (4) dodlenyák (1) doktor (1) draskovics (1) drog (1) droid (3) duna (2) duplacsavar (1) egészségbiztosítás (1) egészségügy (6) éghajlat (3) egyesült (1) egyetem (1) éhségsztrájk (1) eladósodás (1) elfekvő (1) ellenállás (1) ellentengernagy (1) ellenzék (1) elnyomás (1) élősködés (1) ember (1) emberijog (1) emberi jogok (1) emlékmű (1) énblog (3) építkezés (1) eresőkifejezések (1) erőszak (3) éticsiga (1) etika (1) európai (1) európa bajnokság (2) eutanázia (1) eu választás (1) evolúció (2) fa (1) fagyhalál (1) fasiszta (3) fasizmus (1) faszság (1) fecske (1) fecskék (1) feketeistván (1) fekete istván (2) fekete pákó (1) felelősség (1) felfüggesztés (1) félhülye őrnagy (1) feljelentés (2) felmelegedés (2) fico (1) fidesz (8) filozófia (1) flashmob (1) foci (7) fodor (3) fogoly (1) fogyasztóbutítás (1) folyó (1) fony (1) forradalom (4) főváros (1) freeblog (2) fuchs (1) függetlenség (1) füst (1) futball (2) fűtés (1) gáboráron (1) gáz (2) gáza (2) géb (1) genetika (1) genfi egyezmény (1) gergényi (7) gessler (1) globalizáció (1) goldenblog (1) göncz (1) gönczkinga (1) göncz kinga (1) gondolatébresztés (16) gondolatrendőrség (1) görénylyuk (44) gulág (1) gumibot (1) günter grass (1) gustloff (2) gusztos (1) gyász (1) gyásznap (1) gyerekgyilkosság (1) gyilkos (1) gyilkosság (3) gyöngytyúk (1) gyújtogatás (1) gyűlölet (1) gyűlölettörvény (2) gyurcsány (41) gyurcsány viccek (1) háború (1) háborús bűnös (1) hadiflotta (1) hadifogoly (1) haditörvények (1) hajléktalan (1) halak (1) halál (2) halálbüntetés (2) hálapénz (2) halott (2) hamis vád (1) hanuka (2) harry potter (1) hazaáruló (1) házasság (1) hazug (1) hazugság (1) hebron (1) hedvig (1) hiddink (1) hirdetés (2) hírszerző (1) hit (1) hoki (2) holland foci (1) holocaust (3) homokos (1) homoszexuális (1) honfoglaló (2) horgászat (2) horn (1) horváth molnár (1) hülye (1) idióta (1) idő (1) időjárás (3) igazság (1) igazságszolgáltatás (2) ignore lista (1) imf (1) ingatlanadó (1) internet (1) ip cím (1) irodalom (1) isten (3) istván (1) ízlés (1) izrael (2) jános (1) játék (2) jégverés (1) jobbik (4) jobbklikk (1) jobboldal (2) jog (16) jogállam (4) jogászképzés (1) jogsértés (1) jogtalanság (1) judapest (4) justizmord (1) jütland (1) kabai (3) kalóz (1) kambodzsa (1) kampány (1) kanalasréce (1) karácsony (1) kárókatona (2) káromkodás (1) kdnp (1) kecsege (3) keresztény (1) kertész (1) kertészpéter (2) kisebbség (7) kisebbségi kultúra (1) kiskunlacháza (1) koalíció (1) kócsag (2) koeman (1) kóka (5) költségvetés (1) komment (1) kommentválaszok (1) konzervativizmus (2) konzervatórium (4) kórház (3) kórházi napidíj (2) kormány (2) kormányőr (1) kormányválság (1) környezetvédelem (2) korrupció (1) koszovó (1) közgyűlés (1) közlemény (2) közpénz (1) közrend (1) külpoliitka (1) külpolitika (6) kultúra (2) külügy (2) kuncze (1) kunos (1) kurucinfó (1) kurvaország (1) kutatás (1) lakáshitel (1) lamperth (1) lélek (1) leszbikus (1) lételmélet (1) lettország (1) liberális (1) lift (1) lincselés (1) list of ignore (1) lomnici (1) lopás (3) lumpen (1) lusitania (1) macska (2) madárvédelem (1) mádl (1) maglód (1) magyar (3) magyaroknyilai (1) magyarverés (1) majom (1) makó (1) március 15 (1) marihuána (1) marinyeszko (2) marslakó (1) marx (1) materialista (1) materializmus (1) mathijsen (1) máv (1) mavo (2) mazsihisz (1) mdf (1) medgyessy (1) média (3) megrontás (1) menekült (1) mengelica (2) menny (1) mentő (1) mentők (1) mese (1) meteorológia (1) metró (1) migránsok (3) mikeoldfield (1) mikola (1) mindenszentek (1) moderáció (1) moderálás (2) mszp (1) mta (1) munka (1) munkakerülés (1) munkaszolgálat (1) nácizmus (1) narkós (1) nemzet (1) nemzetiség (1) népdal (1) népfelség (1) népszámlálás (1) népszavazás (9) (1) noe (1) nyérc (1) nyolcágú csillag (1) nyugdíj (1) október23 (1) olaszliszka (1) olimpia (2) ombudsman (1) önkény (1) önkormányzat (5) ooijer (1) orbán (7) őrizetbe vétel (1) orosz (1) oroszok (1) országgyűlés feloszlatása (1) ortodox zsidó (1) orvos (1) orvosiügyelet (1) orvosi fizetés (1) ősleves (1) összeesküvés elmélet (1) összefogás (2) összetartás (1) ostobaság (1) osztályharc (1) ovb (1) ózonlyuk (1) pannon (1) párbeszéd (1) parlament (1) pártállam (1) párthatalom (1) pártok (1) pártos igazságszolgáltatás (1) passzívellenállás (1) passzívrezisztencia (1) passzív rezisztencia (1) patkány (1) pedofil (1) pegasus (1) pénzmosás (2) per (1) péter (2) pető (1) petrétei (1) pilitika (1) pinkfloyd (1) pintér (1) pipa (1) pogrom (2) pokol (1) politika (111) polkorrekt (1) polkorrektség (8) pornó (1) posta (1) pran (1) prien (2) privatizáció (1) puccs (1) rába (1) rabbi (1) rabsic (1) rabszolgatartás (1) rádió (1) ráklépésben (1) rasszizmus (4) reakció (3) reform (1) reformzsidó (1) reklám (2) rektoszkóp (1) remény (1) rendőr (1) rendőrdroid (1) rendőrség (9) rendőrterror (2) rendőrvicc (1) rendszerváltás (1) repülőgép anyahajó (1) részeg (1) röhej (1) római (1) románia (1) sajtóper (1) sajtószabadság (1) sakk (1) sárgarigó (1) sarlósfecske (1) segély (1) seggfej (1) seggnyalás (1) selejt (1) shadai (2) shimoda (1) sicko (1) slota (2) sólyom (6) sovinizmus (1) sport (2) statisztika (1) steuben (1) szabadfi (1) szabálysértés (1) szadsz (1) szajkó (1) szakértő (1) szarka (1) szász antónia (1) szdsz (9) szegregáció (1) székelyföld (1) szélsőséges (1) szemét (1) szemkilövés (1) szén (1) szent (1) szerencsétlenkedés (1) szeretet (1) szervezet (1) szerzői (1) szigeti (1) szilveszter (1) szlovákia (4) szólásszabadság (2) szolidaritás (1) szőlő (1) szovjet (1) sztrájk (2) szúnyog (1) szürkegém (1) tabajdi (1) tallián (1) talmud (1) tandíj (2) tarokk (1) társadalombiztosítás (1) tavasz (1) tél (1) tell (1) temetés (1) temető (1) tengeralattjáró (3) terembura (1) teremtés (1) természet (1) természetvédelem (1) terror (3) terrorista (1) terrorizmus (2) tiltakozás (1) tisza (1) tisztesség (1) titanic (1) titkosrendőr (1) titkosrendőrség (1) titkosszolgálat (2) töltőtoll (1) tolvajbanda (1) tomcat (18) torpedó (1) történelem (2) törvény (1) tóta (1) trackback (1) trianon (1) trichinella (1) trychydts (1) tudat (1) tudomány (2) tüntetés (1) tüzép (1) tűzoltó (1) ügyészség (6) újév (1) új választások (1) új zéland (1) unió (1) urbangeri (1) usa (2) üzlet (1) vadász (1) vagyontörvény (1) vajdaság (1) választás (3) valóság (1) van bronckhorst (1) van der sar (1) varjú (1) vaskereszt (1) vegetariánus (1) vélemény (1) véleményszabadság (1) veres (3) vers (1) veseátültetés (1) világbank (1) világháború (2) vipera (1) vízirendőr (1) vizitdíj (4) vízityúk (1) vízum (1) w (1) wto (1) zámoly (1) zene (1) zsanett (1) zsarolás (1) zsidó (23) zuschlag (4) Címkefelhő

Linkblog

Terített betli, Mikolától Mengelicáig

2009.03.09. 00:26 Molnárgörény

"Magyar egészségügy". Az a bizonyos állatorvosi ló, amelyikre kígyót-békát lehet kiabálni, mégis tulajdonképpen csodaszámba menően működik, főleg ha a lehetőségekhez képest nézzük. Ahol páratlan szakmai hozzáértés társul az abszolút sötétséggel és nihilizmussal; ahol önzetlenül végignyomorgott életek kontrasztolják a luxusyachtokat és az évi három külföldi luxusüdülést. Amiről olyan sokan írnak, olyan sok okosságot és még sokkal több hülyeséget.

Ez a posztsorozat Lelkylola, a Reakció számomra legkedvesebb bloggere nyomán, voltaképpen az ő kérésére született. Ő is írt röviden a témáról - nagyon hosszú vitát kiváltva -, de ott és akkor nem akartam a posztnál ötször hosszabb kommenttel előjönni. De megígértem neki, hogy külön kitérek a kérdésre, mert többször jelezte, hogy - érthetően - érdekelné a véleményem.

Tehát. Úgy gondolom, hogy most már gyakorlatilag lehetetlen a kocsirudat jó irányba lökni: már gurulunk a hegyoldalon lefelé, és nem látok olyat, aki megállíthatná az elszabadult szekeret. A magyar egészségügy halálos beteg. Sok szervét rágja a kór, és orvosai vagy dilettánsok, vagy még annál is rosszabbak.

 

I. A szakmai lecsúszás

A magyar egyetemek mindig is magas színvonalon oktattak, amit a környező, főleg keletebbi szocialista országokról nem nagyon lehet elmondani (a Bolyai még hagyján, de az ukrán egyetemekről jobb hallgatni). Amíg mentőztem, a szigorló mentőtiszteket láttam minden évben (most a rezidenseket). Amikor a kötelező nyelvvizsgát bevezették a kilencvenes évek közepe táján, ordítottak ellene, és többük azért diplomázhatott később, mert nem bírta a nyelvvizsgát időben letenni. Vagyis: itthon képzelték el a jövőjüket.

Csak közbevetem: nem igaz, hogy a szakmai frissességhez okvetlenül kell a nylevtudás, még ha ez eretnek szöveg is. Mire az újítás (elég hamar) ideér, addigra a fordítás is megvan, minden lényeges információ megszerezhető magyarul. Sőt, a neten már a Google is fordít, ha rosszul is, de megérthetően.

A kétezres években a medikusok attitűdje megfordult. Tanulják a nyelvet, mint a kisangyalok. Méghozzá nem csak angolt, németet, hanem norvégot, svédet, dánt - ki lehet találni, miért... Ma a szakmai tárgyakat halasztják, hogy a felsőfokú norvég vizsga meglegyen. Az a fontosabb: azzal lehet odakint pénzt keresni. Itthon nem marad, csak a szakmailag reménytelen eset, meg a protekciós orvoscsemeték, akiknek a fenekük alá tolják a pénzes helyet, illetve néhány reménytelenül hazaszerető idealista (például az a bolond Molnárgörény). A drága pénzen kiképzettek helyére jön ukrán, szerb és arab. Nem is mind magyar anyanyelvű: sokan itt végeznek, aztán eszük ágában sincs hazamenni (a románokra ez már nem igaz, ők otthon már jobb lehetőségeket kapnak, hála Gyurcsánynak, aki lehúzta az országot a leállósávba).

A legjobban képzettek elvesztése miatti szakmai deficitet csakis korrekt és kérlelhetetlen ellenőrzéssel lehetne úgy-ahogy kompenzálni. Na de ki ellenőrizzen? Az ÁNTSZ erre alkalmatlan (ott olyanok dolgoznak, tisztelet a kivételnek, akiket sose lenne szabad beteg mellé engedni...), a kamarának nem ez a fontos, a kötelező továbbképzési rendszer meg egy rossz vicc. Vizsgák általában nincsenek (sose jut rá idő...), vagy ha van, akkor is névleges - nem is beszélve sok ilyen továbbképzés színvonaláról.

Csak a közelmúlt kórházi beutalásaiból néhány szakmai gyöngyszem (csakis hozzáértőknek), mégpedig EKG-témakörben:

a/ "III-ban asystolia"... Vagyis: a tengelyállás miatt a III. elvezetésben apró, majdnem isoelectromos kitérés volt - persze a többi elvezetésben hibátlan volt a jel, és micsoda képtelen hülyeség, hogy az egyik elvezetésben nem dobog a beteg szíve, csak a többiben...

b/ "arrhythmia absoluta, pitvarfibrillatio ÉS I. fokú AV-block". Így egyszerre... Pitvarfibrillatio az tényleg volt, de hogy P-hullám híján a PQ-távolság megnyúlását hogy a fenébe állapította meg a kolléga, az rejtélyes...

c/ "I-aVL-ben I. fokú AV-block" - a kolléga még be is karikázta az EKG-szalagon, hogy mire gondol. Nevezetesen úgy vélte, hogy a beteg bal kezéről levezetett EKG-n hosszabb ideig tart a pitvarkamrai átvezetés, mint a jobbkezes görbén. Mivel az elektromosság sebessége ugyancsak rettentő gyors, ennek valósága érthetően képtelenség...

Aki ilyeneket leír (ja: háziorvos vagy belgyógyász szakorvos volt mind), az nyilvánvalóvá teszi, hogy a belgyógyászat egyik alapvizsgálatának, az EKG-nak az alapjairól se tud semmit...

 

II. A korrupció abszolúttá válása

Nem, nem a paraszolvencia. A beszerzési korrupció! A 10 % visszaosztás az kérem nem kivétel, hanem szabály. Tudja mindenki, nem szól senki (legfeljebb reménykedik, hogy ő is kap majd valaha). Annak idején, amikor kerületi egészségügyi vezetőként az alapellátásnak eszközöket szereztem be, bejött egy cég képviselője az irodámba: körülnézett (10 négyzetméter, alaposan lepukkanva), és egyből közölte, hogy náluk nem 10, hanem 15 % a jutalék a döntéshozónak. Mire én rögvest kirúgtam, de erre még mutogatott, mert azt hitte, hogy be van az iroda technikázva, csak azért teszek így. Fel se merült benne, hogy pechjére olyan helyre tévedt, ahol nincs fogadókészség...

A mentőknél is láttam szebbnél szebb dolgokat. Vettek olyan lélegeztetőgépet, ami csak 100 %-os oxigénnel ment, és 15-20 perc alatt leszívta a palackot, így Pécsről úgy hoztunk Budapestre beteget, hogy letűztük a hatoson másfél óra alatt, majd viszafelé három óráig repkedtünk "virágról virágra": vagyis még Siófokra is eljutottunk, mert csakis elég közeli mentőállomásokon át mehettünk, a palackcserék végett... Amikor az egyik, beszerzéseket véleményező vezető Toyotával járt, amikor Toyotát vettünk és Mercedessel, amikor Mercedest, akkor én ezt leírtam az akkori főigazgatónak, Göbl Gábornak. A válasz az volt, hogy ne rágalmazzak, és különben is, a kocsi nem az illető, hanem a férje nevén van... Mindenesetre Göbl Gábor ma Ómátyásföld régi polgári villanegyedében Palotás János közelében sínylődik egy luxusingatlanon...

Göblt az a Takács Zoltán követte, aki egyidejűleg a legnagyobb konkurrens magáncég (Főnix) gyakorlatilag teljhatalmú tulajdonosa volt - és főigazgatósága alatt is az maradt, csak az elnök-vezérigazgatói posztot adta át másnak. A magyar jog erre a bravúros megoldásra lehetőséget ad: van olyan kiskapu a törvényben, hogy egy ember lehet állami intézmény vezetője és azonos profilú magáncég tulajdonosa. Biztosan azért, hogy élesebb és tisztább lehessen a verseny... Takács mindenesetre olyan módon vezette saját cégét és az OMSZ-ot is, hogy néhányan bérgyilkost fogadtak ellene, csak épp lebuktak...

Még számos esetet említhetnék eészen pofátlan lenyúlásokra és korrupt ügyletekre, de minek? Ha egy országban megengedik, hogy az állami intézményt a vetélytárs magáncég tulaja vezesse, akkor minden elképzelhető... Mindenesetre érdekes módon ezek a beszerzések és simlik semmiféle érdemi felelősségrevonást nem ereményeztek - még csak felderítést sem -, tehát a "hivatalos" álláspont ma is az, hogy az OMSZ-nál minden a legnagyobb rendben van. Hogy közben időnként milliárdos adósságokat kellett konszolidálni, azt simán rá lehet fogni a TB-finanszírozás hiányosságaira...

 

III. A jövedelmek - bebaszott az EU

Ez szorosan összefügg a szakmai lecsúszással. Akárki tudhatta, aki gondolkodni képes, hogy az EU-csatlakozás és diplomáink automatikus elismerése helyzetbe hozza az orvosokat: immár nem kell évekig szarakodniuk egy külföldi munkavállalásért, és így nem kénytelenek beérni az itthoni éhbérrel. A politika viszont úgy vélte, hogy az alattvalókat meg lehet nevelni. Nem jött össze: aneszteziológus ismerősöm két hosszú hétvégét ügyel Londonban (persze a repülőjegyét is fizetik), és ezzel háromszor annyit keres, mint itthon a látástól Mikulásig való keccsöléssel meg a 36 órás, változatlanul létező ügyelettel. Londonban ugyanis nem 72 órát szolgál egyfolytában, hanem megkapja a tisztes pihenőidőt a hétvégén belül...

 A "reform" minden kormány alatt főleg az volt, hogyan lehet az ellátást visszafogni. Ugattak a paraszolvenciáról (amit mi se szeretünk, én pl. szívesebben kapnék fizetést éhbér helyett - bár az én szakmámban alig van hálapénz), de hogy európai bér legyen, az véletlenül sem lett célbavéve. Egyszerű a képlet: ahol európai a bér, oda megy a magyar orvos. Itt meg nevelnek tovább, hivatástudatról meg esküről csaholnak, holott a huppokratészi esküben sehol nincs benne a csirkefarhát, a rántott leves meg a gyerekek lyukas zoknijainak harmadik megstoppolgatása. A reménytelen jövedelmek mindenkit elűznek, kivéve a szakmailag reménytelen, avagy reménytelenül hazaszerető orvosokat.

 

IV. A reform: ésszerűtlen restrikciók

Voltaképpen a magyar egészégügy ténylegesen pazarló, legalábbis sok mindenben az. Értelmetlen "biztonsági" vizsgálatok, illetve azok állandó ismételgetése; betegek fölösleges kórházi felvétele, szociális feladatok folyamatos ellátása, és utoljára, de nem utolsósorban a páciensek direkt követelésére végzett vizsgálatok emésztenek fel óriási pénzeket. Az eddigi "reformok" azonban a lyukakat nemhogy nem tömték be, de sokszor éppenséggel kitágították.

1/ A magyar rendszerben nem tisztázott, hogy milyen szakorvos milyen kaliberű felelősséget vállalhat be. Például: a kórház felvételi osztályára érkező szédülős betegről az ott dolgozó sürgősségi szakorvos meg tudja állapítani, hogy nincs neurológiai tünete - mégis inkább konzíliumba küldi a neurológushoz, mert ha ezer esetből egyszer téved, és abból per lesz, a felelősségét már amiatt megállapítják, hogy nem kért megfelelő szakorvosi konzíliumot. Elvileg ő maga is megfelelő szakorvos, csak ezt egyetlen jogszabály se mondja ki, mint ahogy általában nincsenek olyan, tünetegyüttesekhez társított ellátási protokollok sem, melyeket gépiesen betartva a felelősséget nem lehet utána a "miért nem vizsgálta ezt meg azt" kérdésre kihegyezni. Különösen a permanens túlterheltség állapotában dolgozó orvosok képesek egy-egy vizsgálati lépcsőről megfeledkezni - például azért, mert Kalányos János tizenöt hozzátartozója ordibál a folyosón, mert a három hetes panaszokkal "akutan" beutalt Kalányos urat tíz percen belül még nem vizsgálták meg...

A szakmai-felelősségi szabályok kevéssé precíz körülírtsága egy-egy jogvitát végtelen tengerré tehet. Nekem egyszer volt már műhibaperem, ahol a kérdés dióhéjban az volt, hogy a délután kettőkor adott vénás gyógyszertől az elmebeteg kerülhetett-e az őt felvevő kórházban másnap reggel nyolcra válságos állapotba... Tekintettel arra, hogy még a laikus is tudja, hogy a vénás gyógyszerelést azért alkalmazzuk, hogy a hatás azonnali legyen, elég nehéz ráfogni az előző kora délutáni nyugtatóra a másnapi bajt - tisztáztam is magam, de alig négy év kellett hozzá... Tanulságos volt a "szakértők" működése: olyan ellentmondásos és dódónai dumák érkeztek szakvélemény gyanánt, hogy az ember haja az égnek állt. Feltűnő volt az is, hogy egymásnak a világért sem akarnak direktben ellentmondani: ha egyikük valamit leírt, a másik legfeljebb burkolt célzásokkal cáfolta azt.

 Természetesen a felelősség tisztázatlansága seregnyi duplikációhoz vezet. A régi röhej (belgyógyász szakorvos EKG-t kér a szakrendelőtől, elemzéssel, holott neki elvileg erre van szakvizsgája) megmaradt, és jöttek hozzá újak. A belgyógyász a szimpla szívelégtelenséget, ami még csak nem is súlyos, megvéleményezteti kardiológussal, a közönséges pajzsmirigytúltengést endokrinológussal, satöbbi, satöbbi.

2/ Semmit nem változott az a gyakorlat, hogy a kórházak a szociális gondok lerakóhelyei. Aktív belgyógyászati ágyakon fekszenek ma is a magatehetetlen, demens öregek, akiknél a véglegesen elveszett értelem miatt hősies beavatkozásokat amúgy sem szokás végrehajtani - koruk és általános álapotuk miatt például egy kiterjesztett daganatműtétet ki sem bírnának. Tévedés ne essék, nem vagyok az eutanázia híve - ám azt azért tudomásul kellene venni, hogy a teljes szellemi leépüléssel az ember elveszti emberi mivoltát, és onnantól csakis ápolásra szorul. Ehhez képest karácsony, húsvét és a nyári szabadságok előtt tucatszám érkeznek a "hirtelen rosszabbodott állapotú" magatehetetlen szerencsétlenek. A reform kapcsán meghirdették, hogy majd lesz sok-sok ápolási ágy: néhány tényleg lett, de ez csak évekről hónapokra, néhol hetekre csökkentette a várakozási időt, és továbbra sem lehet utcáról beadni oda a leépült öregeket, csakis aktív kórházi osztályról. Hogy mi keresnivalója van például egy gasztroenterológián egy, a nevét megmondani nem tudó demens kilencvenéves betegnek, azt én nem tudom felfogni; de ha ápolási osztályra kerül, akkor is van visszaútja, mert amikor az ottani, szintén alulfizetett (és ritka lehangoló munkát végző) csapat nem bírja tovább a bácsi/néni nyöszörgését, akkor azonmód visszaküldi aktív osztályra, költve valamilyen állapotrosszabbodást hozzá.

3/ A háromszáz forintos vizitdíj micsoda vihart kavart... De ott vannak ám maguk a betegek is, akik sokszor mondhatni abszolút pofátlanul "rendelnek". Ma például egy nem igazán heveny panasz esetén (pl. három hónapja időnként fájogat a beteg hasa) a hasi ultrahangra egy-két hetet várni kell. Mit tesz a beteg? Az egyik kivárja. A másik? Bejön a sürgősségi osztályra beutaló nélkül, előadja a panaszát (sokszor azt is, hogy ő NEM HAJLANDÓ két hetet várni) - és eléri a célját, mert orvos vizsgálat nélkül nem küldheti el, és ha már kórházban van, kórházi szintű ellátást kap. Hogy nem sürgős a panasza? Az senkit sem érdekel. Hogy esetleg az ilyen, indokolatlanul a beteg által "sürgősített" vizsgálatokat ki kéne fizettetni? Hát persze. Na de mikor, melyik kormányzat vállalta fel azt, hogy jogot adjon az orvosnak: a doktor kimondhassa, hogy Pityi Palkó indokolatlanul jött be, következésképpen fizesse ki a vizsgálat árát!?

Ebből népszavazás meg forradalom lenne - holott az egészet azok a szerencsétlenek szívják meg, akik szépen kivárják a két hetet, hiszen mindezzel a simlisek éppenséggel velük tolnak ki, amikor trükkösen eléjük furakodnak.

Mindaddig, amíg SÜRGŐSSÉGI osztályra következmények nélkül lehet jelentkezni négynapos beutalóval ("a hétvégén még dolgom volt"), vagy éppen beutaló nélkül azzal kezdve a panaszt, hogy "három hete...", addig itt nem lesz rend. A "fizetem az SZTK-t" az efféle betegek állandó érve: úgy vélik, hogy a járulék (amit esetleg valójában nem is fizetnek...) nem csupán szakmailag megfelelő, de az ő kényelmük szempontjából is optimális ellátásra jogosítja fel őket, szerényebb betegtársaik rovására is.

 

V. Piac márpedig itt nem lehet

Főleg a liberális idióták elsődleges célja a privatizáció, mert szerintük a nagybetűs PIAC az mindent szabályoz, elhull, ami nem kell, és pénzt kap, aki kell. Frászkarikát. Először is: az influenzajárvány nem akkor jön, amikor a piac bővül, hanem akkor, amikor akar. Senki nem veteti ki a vakbelét másodszor is csak azért, mert most éppen nagyon olcsó a műtét. A magyar viszonyok között még a kórházak közötti verseny is legfeljebb Budapesten valósulhatna meg úgy-ahogy; vidéken kinek van pénze elutazni a következő nagyobb városba, ott beteget látogatni, és így tovább? Néhány embernek telne erre, de az nem piac - ráadásul érthető okból a direkt reklám nem engedélyezett, a betegek pedig képtelenek objektív képet alkotni az egyes orvosok szakmai teljesítményéről. A vicc az, hogy a pokrócgoromba sebész nem ritkán kétszerte jobban operál, mint bársonymodorú kollégája - de sajnos ez sem általános szabály...

Piac ott működhet, ahol a vevő legalább nagyjából képes a termékek összehasonlítására, és nincs kényszerítve a vételre. Ha viszont valakinek komoly betegsége van, nincs választása, hogy vevő lesz avagy nem - elvégre az élete a tét. Éppen ezért a piaci mechanizmusnál sokkal biztonságosabb és jobb az, ha az állam működteti és felügyeli az egészségügyet - elvégre az állam vállalt feladatai közé tartozik (kéne hogy tartozzon) a polgárok egészséges életének biztosítása.

A TB-járulék egyébként is kényszerelem, hát hogy a pokolba lehetne a kötelező biztosítást a szabadpiaccal házasítani? A sokbiztosítós őrültség egy tízmilliós országban a hülyeség abszolút kulminációja volt, még szerencse, hogy időben kimúlt...

 

VI. A szakma sem reformpárti

Maga az orvosi szakma sem reformpárti. Azok, akik pénzes szakmák befolyásos vezetőcskéi, abszolút ellenérdekeltek. Egy nőgyógyász főorvos király lehet a saját szemétdombocskáján, és annyit keres, amennyit akar. Miért kéne neki mondjuk havi félmilliós nettó fizetés és garantáltan büntetendő-eltörölt paraszolvencia, amikor ha minimálisan csipkedi magát, a félmillió sokszorosát megkeresheti? Általában az operatív szakmákban vastagabb a boríték; mégpedig annyira, hogyakinek jut, annak jó így, ahogy van, legfeljebb publicitásból keseregnek. Még a háziorvosok között is van jó néhány olyan, aki igazi vagyont keres; egy jó helyen fekvő praxis valóságos aranybánya...

Az állami vezetés szakmai része az maga a szégyen. Mengelicát oda lehetne engedni egy beteg mellé? Nem hát. Vagy Molnár miniszter úr, aki még Afrikában is gyatra volt gégésznek? Nos, a TB és az ÁNTSZ főorvosi kara is nagyrészt hasonló káderekből áll. Íróasztaldoktorok (tisztelet a kevés kivételnek), akik korlátlan észosztásra képesek, viszont a szakma gyakorlatát rég elfeledték, ha tudták egyáltalán valaha.

Elvileg ott lenne a kamara. Csakhogy a kamara jelszava nem az, hogy "menjen minden a legnagyobb rendben és a lehető legtisztességesebben", hanem az, hogy "fejére szól, ki szót emel!" A kamara az ordító szakmai hibákat vagy etikátlanságot is szépen lenyeli, de ha arra van gyanú, hogy valaki mindezt körön kívülre vitte, akkor odavág.

Még egészségügyi vezetőségem után volt egy tanulságos eset. Egyik háziorvosunk a helyemre frissen kinevezett "szaktanácsadó" (minikörzetes háziorvos, pár száz beteggel) piszkálódásai nyomán infarktust kapott és meghalt. A "szaktanácsadó", aki az önkormányzat egyik vezető funkcionáriusával jóban lett, abban a pillanatban beszaktanácsolta (pályázat és hasonló fölösleges sallangok nélkül) a megüresedett állásba, és a kinevezést rögtön meg is kapta. Egészen pontosan: az öreg körorvos holtteste még otthon feküdt (hajnalban vitte el az infarktus), amikor állása már véglegesen be lett töltve...

A kerületi kamara felzúdult, mert amíg én voltam a führer, addig tisztességes pályázatok döntöttek az állásokról (magam sem ültem be egyikbe sem, holott a szakvizsgám feljogosított volna rá). Testületileg feljelentették az illetőt etikátlan állásszerzésért. Az egyik helyi újság meg is írta az ügyet, tőlem is nyilatkozatot kértek (önkormányzati képviselőként, és az előző vezetőként nyilatkoztam). Erre az illető állásszerző doktornő engem jelentett fel etikai vétségért, mondván, hogy a (teljes névvel az újségíró által aláírt) cikket valójában én írtam.

Az eljárás orwelli volt. A kerületi kamara feljelentését úgy kezelték, mintha az elnök személyesen tette volna; majd simán lesöpörték. Az állásszerző szaktanácsadó a döntés szerint nem követett el etikai vétséget, mert nem követett el jogszabálysértést (!!!). Én azonban etikai vétséget követtem el, mert csak. Indoklás nem volt - másodfokon sem. Bíróságra vittem a határozatot, meg is nyertem a pert (a kamarának esélye sem volt, ügyvédjük az obstrukciót választotta) - de a kamara a bírói ítéletet, miszerint az egész eljárást játsszák le újra, tisztességesen - nem hajtotta végre.

Mit várhatunk tehát az egyre romló szakmai környezetben a dolgok eltussolására jászó kamarától?  Mit várhatunk Éger "Én is lehetnék miniszter" Istvántól? A kamara elnöke és a miniszteri szék között normális helyeken erkölcsi betonfal áll - nálunk Gógl példája óta a kamarai elnök szorgalmasan politizál, hátha megtetszik egy pártnak. Vagy a szakszervezet fog rendet tenni? A TB-ből érkezett Cser "Pandúrból lesz a legjobb rabló" Ágnes? Kedves olvasók, ti hisztek még az esti mesékben?

 

VII. A lehetőség elúszni látszik

A magyar egészségügyre nincs sok pénz, mégis máig is, oly sok sebből vérezve minőségi ellátást nyújt. A szakmai válság viszont egyre mélyebb, és a jövőben csak tovább fog mélyülni.

Hogyan lehetne megoldást találni? Kéne egy csapat - ami most nincsen. Egy olyan csapat, amelyben átfogó szakmai hozzáértéssel bíró orvosoktól jogi és beszerzési szakemberekig néhányan összedolgoznak. Kéne nekik nagy-nagy hatalom és olyan bér, hogy senki ne vesztegethesse meg őket (meg aztán csak olyan embereket szabadna bevenni, akik normálisan megfizetve bármilyen megközelítést etikai alapon is visszautasítanak - de éhbér mellett ez senkitől se várható el...).

Aztán kellenének egységes szabályok. Hogy minden beteg ugyanazon eséllyel és jogal vehessen igénybe minden ellátást - de ingyen senki se kaphasson svarcban vagy pofátlanul előrenyomakodva többletet. Aki nem akar sorbaállni - fizessen! Ne háromszáz forintot, hanem piaci árat. Ugyanakkor ha a szakmai jogosítványokat és kötelezettségeket sikerül egységesíteni és számonkérni, akkor a sorok megrövidülnek, mert a fölösleges átfedések megszűnése drámaian csökkentheti a szakvizsgálati igényt.

Ez a bizonyos csapat masszív követelményeket állítson fel orvosszakmai téren. Ne lehessen háziorvos az, aki nem ért az EKG-hoz! Minek tesszük kötelezővé az EKG-készüléket a körtanár rendelőjében, ha azt már nem szabjuk meg neki, hogy azt a furmányos kis tüskés vonalkát, ami kijön belőle, értékelni is tudja? Meg kell mondani, hogy belgyógyász szakorvos mennyiben köteles érteni a gasztroenterológiához, a kardiológiához, a tüdőgyógyászathoz, a belgyógyászat egyéb specialitásaihoz. A továbbképzéseket számon kell kérni, és igen, a licenceket hülyeség esetén azonnal fel kell függeszteni. Ha egy pártatlan és tisztességes szakértői csapatot sikerülne felállítani - akik egyenes beszéddel eldöntik a jogvitákat - akár egy időre érdemes lenne a munkaügyi bíróságok mintájára egészségügyi bíróságot is felállítani, hogy egy-egy ügy ne fulladjon hosszú évek ügyvédi mellébeszéléseibe olyan bírók előtt, akiknek azt is el kell magyarázni, hogy mi az a vénás injekció...

Kéne egy olyan miniszter, aki átlátja a szakmát, és elég kemény ahhoz, hogy akaratát keresztülvigye - de elég kommunikációképes ahhoz, hogy a szakma visszahúzó részéről érkező támadásokat a közvélemény előtt ügyes debatterként kivédje. Netán több idő is kéne neki négy évnél, mert négy év alatt csak az alapokat lehet lerakni...

Kéne egy társadalmi konszenzus abban, hogy az egészségügyi személyzetet - meg kell fizetni! Normatívan, tisztességesen, úgy, hogy amikor a rossz modorú, esetleg szemtelen, követelőző, sértegető betegnek visszavág, ne az otthoni csirefarhátat balhézza le rajta... Olyan embereket, akik sok-sok nyomorúságot látnak (olykor benne a saját majdani sorsukat), vastagon meg kell fizetni. Ma Magyarországon egy negyvenéves közrendőr nyugdíjba mehet korengedménnyel - egy ápolónó meg dolgozhat, amíg elbírja a lába! Az egészségügy és a rendőrség hozzáállásáról egyébként mindent elmond, hogy bár Budapesten minden kerületben van kapitányság, mentőállomás meg feleannyi, mégis, a balesetek, erőszakos bűncselekmények többségéhez a mentők értek oda először mindig is... Röhej, de előfordult, hogy még a késelő tettes is a helyszínen volt, de a rendőröket még hosszú ideig várni kellett... A polgárok végigverése nemzeti ünnepek alkalmával, illetve az autósok saját zsebre bírságolgatása miért kiemeltebb, mint a betegek ellátása?

Ha nem lesz európai fizetés, itt nem lesz európai orvos sem. Soha senki nem mutatta ki, hogy a ritka drága orvosképzésben mennyi pénzt vesztünk el azzal, hogy a frissen végzett orvosok zöme immár rögtön itthagyja az országot... Még az sem kizárt, hogy ha valaki kimutatná a teljes veszteséget, kiderülne, hogy az orvosok vaskos megfizetése volna olcsóbb...

Nos, ötletem még volna sok, de inkább befejezem, mert ahogy írom, úgy vagyok egyre dühösebb...

78 komment

Címkék: beteg reform orvos korrupció egészségügy mikola hálapénz mengelica

A bejegyzés trackback címe:

https://molnargoreny.blog.hu/api/trackback/id/tr99990471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nullnick 2009.03.16. 17:11:14


"Fel se merült benne..." (II. A korrupció abszolúttá válása)

Na, ez nagy árulkodik. *keserű vigyor*

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.03.16. 17:43:01

Örülök ennek a posznak, sokat tanultam belőle.

nullnick 2009.03.16. 17:58:56


Mivel ez sehol nincs leírva a posztban:

6 év tanulás után, kezdő általános orvosi fizetés nettó ~90e.

plusz 5 év munka közben megvalósuló szakorvosi "képzés" és vizsga után - ekkor az orvos már 30 éves - a nettó kereset ~110e

elvileg ilyen bérezés mellett a munkán kívül még folyamatos (ön)képzést is kellene foyltatni

Mdorka 2009.03.16. 18:36:07

Hoppá. Én is sokmindent tanultam belőle..

nullnick 2009.03.16. 19:09:43



"a ritka drága orvosképzésben"


és mi olyan kib.szott dága rajta?

egy félév 850e -
és ezért _lényegében semmi_ pluszt nem kap a hallgató egy tanárképzőhöz képest: másodéven egy formalinos tetemet, amit _15öd magával_ boncolhat

az egy év biokémia illetve egy év élettan kurzus alatt némi vegyszert meg egy békatetemet a gyakorlatokon

könyvet sztetoszkópot, köpenyt, de már gumikesztyűt is maguknak kell vennie a hallgatóknak

mi a lóf.sz kerül ezen KÉPZÉSI költségként 12x850e-be?

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.16. 21:06:14

Szerintem az a kérdés, hogy tudják ilyen olcsón kihozni. Számolj utána, az havi 140 000 forint; számoljunk napi 4x90 perc tanítási órával, hatvan percre 885 forintos órabér. Mit kapsz te manapság ennyiért? Egy lakatos keres ennyit.

nullnick 2009.03.16. 22:22:24

@Gabor79:

te meg milyen hülyeséget beszélsz?

máshol 100-200e körüli a féléves költségtérítés, és az orvosi nem ad többet, mint egy bölcsészkar, ugyan milyen olyan költsége van egy orvosi képzésnek ami egy bölcsészkar profiljában nem jelenik meg, és ekkora pénzt igényel?

megmondom: semmilyen

lac1 2009.03.16. 22:51:04

De jó volt olvasni. Vagyis hogy rossz.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.17. 10:15:02

@nullnick: Megbocsáss, de most éktelen marhaságokat beszélsz.

Az orvosképzés messze a legdrágább. Például jogászképzéshez mi kell? Könyv, meg tanár, meg előadóterem. Semmi egyéb (a nappalisok bíróságra járós gyakorlata semmibe nem kerül).

Orvosi egyetemen fenn kell tartani egy rakás olyan intézetet, melyekben bizonyos fajta kutatások képzés híján nem vagy alig léteznének. Anatómia, a hullákkal - hát, ma már makroszkópos anatómiában vajmi kevés újat lehet mondani, azt egészében a képzés miatt csinálják.Rengeteg szövettan, miegyéb megint csak a medikusokért van, nem is beszélve a többi elméleti intézet (biológia, élettan, stb.) nem friss kutatási profiljáról. Ezek erősen anyag- és munkaigényesek - már például egy hulla megszerzése, tartósítása és eltartása is vagyonokba kerül, a jogi bonyodalmakról már nem is beszélve.

A gyakorlati képzés megint csak rendkívül költséges. Hatalmas egyetemi klinikákat kell ezért fenntartani (a közkórházi képzés úgy-ahogy létezik, de nem vált be), ahol az orvos/beteg arány egészen más, mint a közkórházakban, hiszen az orvosoknak oktatniuk is kell. Most már még drágábbá teszi, hogy egyre inkább betegjogias a szemlélet, így már nemigen lehet húszágyas kórterembe becsődülni egy csapat medikusnak, és a többi 19 beteg előtt vizsgálni-kikérdezni Kovács nénit. A klinikáktól ezért infrastrukturálisan is egyre többet várnak el.

Ha egy sebészeti műtőbe bejárkál néhány medikus, már pusztán a műtősruhák (minden bemenéskor tiszta!) mosatási költsége is csillagászati... De a végtelenségig lehetne sorolni, hogy az orvosképzés miért éktelenül drága. Fel sem fogod, hogy képzés nélkül egy rakás intézménynek nem is kéne lennie...

Arma Gedeonka 2009.03.17. 10:19:04

Összeomlik az egészségügy, de legalább nyugatról hazajön sok orvos. Amikor a britek embert esznek majd, jobb lesz itthon...
Itthon tojásért, szilvalekvárért gyógyíthatnak majd, amelyik tud valamit gépek, gyári gyógyszerek nélkül is.

Mdorka 2009.03.17. 10:36:02

Melyik ország is ? Svédország, Norvégia? Nem is fektetnek már a drága orvosképzésbe. Jobban megéri itt Magyarországon kifizetni a orvostanhallgatók színvonalas képzését, és aztán otthon ebből a tudásból profitálnak majd. Tavaly volt róla valami cikk. Bőven megéri nekik.

nullnick 2009.03.17. 10:47:41

@Molnargoreny:

1.
"fenn kell tartani egy rakás olyan intézetet, melyekben bizonyos fajta kutatások képzés híján nem vagy alig léteznének"

a magyar egytemek nincsenek az orvosbiológia kutatások élvonalában, főleg nem az alapkutatásban
a külföldi és _esetleges_ itthoni eredmények nem jelennek meg azonnal az oktatásban, nem is lenne értelme

a kutatás nem szolgálja a törzsképzést, nincs értelme minden évben új könyvet írni, néhány új fehérje vagy sejtanyagcseremechanizmus miatt, nem is etszik, és jelelmzően nem is magyar laborok fedezik fel


2.
"Anatómia, a hullákkal"

évenként kb 15-20 formalinos hulla kell az anatómiához, ezt 2-3 boncmester munkája biztosítja


3.
"Rengeteg szövettan"

Ne röhögtess. Az anatómiai képzéshez használt metszetek minimum 15 évesek, ha eltöröd amúgyis fizestz

A patológián meg eleve készülnek metszetek, a diagnosztikához meg a boncoláshoz.


4.
"A gyakorlati képzés megint csak rendkívül költséges."

További baromság. Milyen különleges költsége van anank hogy munkaidőben a csop. vez. meg a helyettese végigvisz 7-7 embert a betegeink és megmutogat néhány dlgot utána fél-egy órában a klinikai könyvtárban megbeszéljülk a látottakat?

Talán bizony azok a betegek csak a hallgatók miatt betegek?


5.

"Hatalmas egyetemi klinikákat kell ezért fenntartani (a közkórházi képzés úgy-ahogy létezik, de nem vált be)"

További ostobaság.

A közkórházi gyakorlatomon 8nyári gyakolratok), ahol nem 7-8an jutottunk egy orvosra és aálltunk körül egy beteget, hanem 2-3an, többet tanultam mint a klinikán gyakorléatból

Az orvosit 4ed évtől. a klinikai tárgyak kezdetétől nyugodtan lehetne végezni levelezőn, mindenki a saját megyéje megyei kórházában töltve a gyakorlatot.


6.

"Ha egy sebészeti műtőbe bejárkál néhány medikus"

Nem járkál be medikus képzésszerűen. Nem öltöztetbek be fél hallgatói csoportot. van egy féléves műtétatn tárgy, ahol 5-6 alaklommal mész műtőbe altaott kutyához és ennyi.

Hatodéven jutsz még be kötelező jelleggel műtőbe.


De pl. a drága szakfolyóiratokat sem ahallgatók miatt járatják. nekik nincs rá szükségük.


A képzés túlnyomó része csupán tankönyvet meg egy termet igényel. Az átadandó orvosszakmai tapaszatlatot az oktatók is a betegellátásban szerzik meg, azt meg ugye nem az oktatás miatt végzik. A tapsztalat megszerzése nem az oktatsá költsége, a tapszatalat átadásának költsége pedig olyan tétel ami más egytemeken is ugyanúgy megvan.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.17. 10:49:24

Egész Skandinávia, mert ott a helyiek jobban szeretik a meleg éghajlatot meg a délies nőket, és elhúznak Spanyolországba dolgozni-élni.

Gépek, gyári gyógyszerek nélkül lehet gyógyítani - csak éppen nagyon gyenge színvonalon. Nem "gyári" készítményként például egy antibiotikum se létezik. Meg aztán hogy a tíz perc alatt elvégezhető CT-vizsgálatot mivel lehetne pótolni, arra semmilyen módszer nincs - hiába kalapácsolja az ideggyógyász a gutaütöttet, abból egyáltalán nem lehet megmondani, hogy agyvérzés vagy embólia, márpedig a két forma kezelése homlokegyenest eltérő.

XXI. század van. Ma a rákosok nagy százaléka meggyógyul, más részük hosszú (és értékes) éveket nyer. Az 1920-as mindentudó körzeti doktor bácsi a múlté - ma az orvostudomány százszor annyit tud. Igaz, hogy akkor még a cukorbaj is prompt halálos volt, nem lévén inzulin...

Én például tudok "valamit", hiszen nekem mindig is az egész beteget kellett vizsgálnom. De akármit tudok, gyógyszerek nélkül ez semmit nem ér. Hiába tudom, mi a baja, ha nincs hatékony és megbízható kezelésem. Gedeonka, a XIX. századba vissza lehet épp menni, csak az a maihoz képest nagyon szar helyzet volt.

nullnick 2009.03.17. 10:49:33


Amúgy ott van a műegytemen a laborgyakorlataival külön emiatt tartott személyzettel, mégsem kerül 850e-be egy félév, egytelen szakán sem, pedig ők is ugyanúgy folytatnak kutatást

sőt, a műszaki kutatásunk előrébb van a világszínvonalban mint az orvosi

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.17. 11:06:39

@nullnick: nem tudom, mikor és melyik egyetemről szerzed ezt a tapasztalatot; de amikor én végeztem, nem ilyen volt a helyzet. Nem is a nyári gyakorlatról, hanem a rendes évközi tanmenetről beszélek, ami a közkórházakban kész csőd volt.

Persze hogy nincsenek a magyar alapkutatási intézmények az élvonalban. Nem is lehetnek, mert alapkutatásra rengeteg pénz kell és úgy, hogy közvetlen hasznot ne is reméljen, aki erre áldoz. Anatómiai intézetre csakis oktatási céllal van szükség; az a kevés anatómiai kutatás simán mehetne a kórbonctan keretében.

Amit te leírsz, az éppenséggel a szakmailag rossz képzési vonal. A képzés baja mindig is az volt, hogy túl elméleti. Leült a diák a könyvvel, bemagolta, de a betegről magáról alig volt elképzelése. Méghogy levelező! Nem véletlenül nincsen!... Amikor én jártam, a SOTE még próbált gyakorlatias lenni (helyesen), más kérdés, hogy akit nem érdekelt a praxis, az simán hátraállhatott, és gyakorlatvezető legyen a talpán, aki rávette a hátsókat, hogy közelebb jöjjenek.

Nem lehet kiadni a diplomát, aztán megmutatni a friss doktornak, hogy "na, ilyen a beteg". A mentőknél meg most is látok elég szigorlót meg pályakezdőt. Briliáns elméleti tudás mellett a gyakorlati ismeretekben fájdalmasan járatlanok. Én tanítgatom a fiatalokat mellkast csapolni (igen egyszerű, a célpont nem olyan kicsi, mint egy véna...), itt-ott szúrni, dugni, miegyéb. Bejön a beteg azzal, hogy gutaütött. Ránézek, annyit mondok hogy igen, de ez régi. Mire a rezidensnek leesik a tantusz, és bejelenti, hogy ez a Wernicke meg a franctudjakiről elnevezett kéztartás. Mert ezt tudja, megtanulta (én már, mint haszontalan ismeretet, elfelejtettem), de nem látja meg, hogy ez az, ami a régi gutaütésre jellemző. Gyógyítás szempontjából viszont talán fontosabb, hogy friss-e, minthogy mi a szerzői neve...

Fene megette, ha ma már a medikusoknak nem kell képzésszerűen műtőbe járkálniuk. Nekünk még (szerencsére) kellett.

A jó ég áldjon meg, nézd végig, hány orvos esik egy betegre egyetemi klinikán és közkórházban? Akkor rájössz, hogy hol a többletköltség. Te magad leírod, hogy munkaidőben körbehordja a csoportot, és megbeszéli a dolgot. De közben NEM GYÓGYÍT, és ő se dolgozhat napi 12 órát (sőt, oktatóként elvileg munkaidő-kedvezménye van).

A rengeteg szövettan, miegyéb is csak kiragadott példa. Nem csak a metszet van, hanem a mikroszkóp, a mikrotóm, az anyagok, meg a szakember, aki megcsinálja, és akkor is fizetik, amikor épp nem törtek el a diákok egy metszetet sem. Mondom: az egész anatómiai intézet jórészt a képzésért van, enélkül használható kutatási profiljai simán beférnének a kórbonctanba.

Nagyon a fejetekbe tömték a bolognai meg EU-hülyeségeket. Nekem talán szerencsém volt, hogy még 1989-ben végeztem, és másfél évet mentőztem is a végén havi 200 órában - úgyhogy amikor a diplomát kézbekaptam, minden további nélkül el tudtam látni rohamkocsi-szinten egy beteget. Manapság ez nem igazán jellemző, és nem is negedik, mert a rezidens semmit se csinákhat jószerével... Azért, mert a rezidensség nem más, mint annak a gyakorlati képzésnek az egyéni (és szintén az egyetem által fizetett!!!) pólása, ami manapság az egyetemen kezd elmaradni.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.17. 11:07:52

@nullnick: ezzel meg magadnak mondasz ellent. Én azt mondom, hogy anatómia nem is kéne oktatás nélkül. Te azt hozod fel "ellene", hogy máshol a kutatás magas színvonalú. Vagyis: ott akkor arra szükség van oktatás nélkül is, nem úgy, mint a formalinos hullaszabászatra.

nullnick 2009.03.17. 11:33:47

@Molnargoreny:

"A képzés baja mindig is az volt, hogy túl elméleti. Leült a diák a könyvvel, bemagolta, de a betegről magáról alig volt elképzelése."

No ebben sok igazság van, de ezen mi kerül 850e-be félévenként?


"Anatómiai intézetre csakis oktatási céllal van szükség; az a kevés anatómiai kutatás simán mehetne a kórbonctan keretében."


Nem. Külön, önálló anatómia intézetre néhányak hobbija és jól fizető állása miatt van szükség.


"Te magad leírod, hogy munkaidőben körbehordja a csoportot, és megbeszéli a dolgot. De közben NEM GYÓGYÍT, és ő se dolgozhat napi 12 "

No ezt vártam, hogy a gyakorlat a gyógyítástól veszi el az időt.

Baromság.

Az orvos munkájának nagy része adminisztráció, nem gyógyítás. Másrészt ezek a ygakorlatok amúgyis egybe vanank kötve a vizittel (nem a professzori nagyvizittel, hanem amit a szakorvos, adjunktus, docens lefolytat, hogy a profviziten ő már be tudjon számolni) - szóval avalódi gyógyítástól a ygakorlat iagzán kevés időt vesz el

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.17. 11:43:15

@nullnick: Hát nem így van - normálisan (ma már a beteget pörgetni kell) a gyógyítás az voltaképp egy sima nyomozómunka először, aztán meg egy állatkísérletezés emberen. Akkor lehet öt nap alatt hazaküldeni a beteget, ha a diagnosztika az első egy, maximum két napon megvan, aztán beállítják az első kezelést és sicc haza, vigyázzon rá a körtanár, módosítgassa. Régen lehetett a belklinikán egy hónapig aszalni a beteget: első nap labor, másodikon röntgen, első hét végén esetleg gastroscopia. Mióta a TB nem finanszíroz végtelen bentfekvést, azóta nem adminisztrálni kell (legalábbis normálisan), hanem foglalkozni a beteggel. Értékelni a vizsgálati eredményeit és ezek szerint még ide-oda elküldeni, valamint figyelni, hogy amit csinálnak vele, használ-e.

Egyszóval: bizony, hogy elveszi az időt. Az adminisztráció amúgy javult, írógép ma már nincs, és sok helyen vannak adminisztrátorok, mert rájöttek, hogy olcsóbb, mint az orvossal íratni.

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.17. 12:02:33

@nullnick: megkérhetlek arra, hogy valamivel támaszd is alá a kijelentéseidet, vagy lehet úgy venni, hogy csak a véleményed osztod meg velünk?

Egyébként én részt vettem jópár műegyetemi laborgyakorlaton, de emiatt fenntartott személyzet nem volt, csak doktoranduszok. Miről beszélsz?

Arma Gedeonka 2009.03.17. 12:19:11

@Molnargoreny:

ki mondta neked, én biztos nem, hogy visszazuhanásunk a "fejlettség" csúcsairól nem lesz nagyon szar? Nem azért számítok zuhanásra, a modern egészségügy összeomlására, mert bárki ezt szeretné, hanem, mert épp civilizációs katasztrófa van kibontakozóban. Mert fenntarthatatlan modellünk az erőforrásfelélés útján elért a fordulóponthoz.
Ennek annyi más mellett lesz egy egészségügyi vonzata is. Az egyik, hogy mindazok, akiket ma csak a gyári antibiotikumoknak és órházi műszereknek köszönhetően tudnak megmenteni (nemcsak, nem az orvosokat becsülöm le, de technika nélkül nem menne), szóval ezeket a jövőben nem fogják megmenteni. A fennmaradó, nem ennyire súlyos esetekben pedig az orvosoknak és más gyógyjtóknak össze kell kaparni a morzsákból a régebbi korok orvosi módszereit, amikor még nagyipari háttér nélkül gyűgyjtottak.
Szar lesz, persze, hogy szar, de meg kell tenni, amit lehet.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.17. 12:22:05

@Arma Gedeonka: Én azt nem hiszem, hogy a gyógyszergyárak majd szépen csődbemennek. Lehet, hogy a recesszió a fejlesztést lassítja, de gyógyszer azért lesz, csak győzzük kifizetni. A mostani műszerek is simán elműködnek addig, amíg a válság lepörög, csak szét ne verje őket valaki. A magyar orvos ötletes fajta, én is használtam úgy helyszínen pacemakert, hogy az elektródacsatlakozót sztaniolpapírral buheráltam meg, és működött is szépen vele, hiszen az alufólia az vezet...

Mdorka 2009.03.17. 12:48:03

Észak Koreában valami sörösüveg-féléből ment az infúzió...(riportműsor, rejtett kamerával) Császármetszésnél, elmondhatatlnan körülmények közt. Az asszony ébren volt, hogy mivel érzéstelenítették, ha egyáltalán, ne tudom.. nem nagyon bírtam nézni.

Arma Gedeonka 2009.03.17. 12:49:48

@Molnargoreny:

én nem "recesszióról" írok, ez a modern világ összedőlése... Amiről a Római Klub írt harmincvalahány éve, hogy úgy harmincvalahány év múlva az emberiség beleütközik a Növekedés Határaiba.
Itt tartunk.
Természetesen remélem, hogy sikerül még ezután is gyártani alapvető gyógyszereket. Nyilván nem merül feledésbe az orvosi tudás sok eleme, de a mai összegekhez hasonló és a mai techniaki háttérhez hasonló nem fog a gyógyítás rendelkezésére állni, már pár év múlva sem.
Ahogy például a mai nyugdíjrendszer fennmaradása is esélytelen már pár év távlatában is.

nullnick 2009.03.17. 14:21:38

@Molnargoreny:

csodálkozom, mekkora ostobaságokat tudsz mondani


egy adminisztrátor legfeljeb a zárót tudja összeollózni, ha AZ ORVOS a betegről a bentfekvése során pontos és rendezett dokumentációt készített

amúgy meg alapevtően az orvosnak csak annyiban könnyebeb hogy esetleg nem maga gépel hanem diktál - ami az időt ugyanúgy elveszi


most tényleg, akkora baromságot mondtál: a te logikádat követve egy CAD-rajz elkészítéséhez is elég lenne egy adminisztrátor, aki a Word helyett történetesen a CAD programban tud vonalat húzni

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2009.03.17. 14:46:50

Új beteg érkezik a kórterembe. Kellemetlenül érinti,
mikor már első nap a bal oldali ágyszomszédja elpatkol. Mikor még ugyanaznap a jobb oldali szomszédját is letakarja a nővérke, felháborodottan fakad ki:
- Igazán fenntarthatnának egy külön kórtermet haldoklóknak.
- Nyugodjon meg, fenntartunk!

nullnick 2009.03.17. 15:44:47



- Sajnos van egy rossz hírünk Szabó bácsi Súlyosabb a betegsége mint elsőre reméltük

- És menyi van még hátra Doktor Úr?

- 10

- 10 hónap?

- 9, 8, 7...

nullnick 2009.03.17. 16:22:32

@terembura:

más téma, érdekelhet: video.google.com/videoplay?docid=3097514630986076314
szent korona, tordai országgyűlés stb.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.17. 17:07:08

@nullnick: Tényleg hülye vagy. Csak azért szövegelsz, hogy ellentmondj. Képzeld, én aránylag gyorsan és jól gépelek, 5-6 ujjal, de sose tanultam, és nem is tudok vakon írni. Ha egy képzett adminisztrátornak diktálok, akkor azt megtehetem akár betegvizsgálat közben (ez is a szokás), ő azonnal írja, és semmilyen időm nem megy el ezzel. Sőt, vannak olyan orvosok, akik nem is tudnak gépelni, csak 2-3 ujjal és lassan. Vagy az egyetemen a gépírótanfolyam lenne a legfontosabb?

Ha bent ül az adminisztrátor, és vizsgálat közben mondom neki, mit írjon a standard negatív státuszhoz képest eltérésként, akkor a holtidőm nulla. Ha utána leülök a géphez, akkor kétszer annyi ideig tart egy beteg ügye. Továbbá jobban fáraszt, mert meg kell addig is jegyeznem pár percre egy csomó dolgot.

Szóval arcod az baromi nagy van, csak éppen a fejed a tök, amin hordod.

nullnick 2009.03.17. 17:33:06

@Molnargoreny:

"Tényleg hülye vagy. Csak azért szövegelsz, hogy ellentmondj. "


Képzeld, pont ezt gondoltam én is rólad, csak szánalmas "érvnek" tartottam leírni.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2009.03.17. 17:38:38

off

@nullnick: Róna Péter marhaságokat beszél. A Szentkorona tan Deák Ferenc féle értelmezését egyszerűen nem ismeri. Pedig illene, mert 1867 azon alapszik.

A munkanélküliséget a Szentkoronára kenni - ez még viccnek is rossz.

Nem is tudom. Tök homály. Még az ellenkezője se igaz.

on

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.17. 19:24:50

@Gabor79: nincs sok értelme vitázni vele, mert pöffent valamit, és amikor tételesen megcáfolom, pöffent valami mást. Ez az adminisztrátoros szövege már a csúcshülyeség volt, szemlátomást fogalma sincs, hogyan működik ez akkor, ha aránylag jól meg van szervezve.

Amikor kérdezem a beteget a kórelőzményről, és ahelyett, hogy jegyzetelnék, vagy megjegyezném az egészet (és vagy huszonötöt egy rosszabb műszakban), anélkül, hogy az én agyamat fárasztaná, azonnal leírja az adminisztrátor - hatalmas könnyebbség. Az én energiám megmrad annak a találós kérdésnek a tisztázására, hogy mi a baja, milyen vizsgálatot végezzek/rendeljek, és hogyan értékeljem. Nullnicknek nyilván akkor esze van, hogy neki az efféle napi 20-25 egyoldalas-negyedórás megjegyzendő nem rpobléma és nem fárasztó. Ő akkor bizony zseni, ez nem is kérdés.

lac1 2009.03.17. 23:04:03

@Molnargoreny:


"...már pusztán a műtősruhák (minden bemenéskor tiszta!) mosatási költsége is csillagászati... ""

Szegény áldott jó Placido (nyugodjék békében) barátom azért erre rávilágított, amikor elmondta, hogy ha valamit kórháznak szállítanak (vagy egyáltalán állami cégnek) mindig minden a sokszorosába kerül.
Soha nem feledem el két példáját: az egyik a (talán) oxigéncsőnek vásárolt átlátszó műa. cső, amit az alkatrész boltban fillérekért hozhat el, vagy UGYANAZ amikor a kórházba hozza a szállító többszázért méterét, meg asszem ugyanazt mondta valamilyen fogóra vagy csipeszre, amit megvásárolhat az ember az egészs. segédeszköz boltban, vagy éppen a kórház rendeli meg.

vaffanculo 2009.03.17. 23:06:51

Göri, sajnos jól látod. Én csak a laborszakmát ismerem, a laboroknak szállítunk reagenseket, gépeket, eszközöket. Aszongyák, itt kisebb a korrupció, mint az ápolási cuccoknál - szent ég, mi lehet ott. Teljesen természetes, hogy nagy cégek (nem csak multik) letelepítik a laborautomatákat (mongyuk a már ottlevő másik 2-3 mellé, teljesen feleslegesen), oszt laborvezető főo utazik egy jót a cég pénzén. Ja, hogy utána csak ott porosodik, esetleg egy darabig veszik hozzá a reagenseket? Kija faszt érdekel...
Másik kedvencem a közbeszerzés (közbeszarás:). Hihetetlen a kreativitás, hogy úgy írják ki a tendert, h csak bizonyos cég nyerhessen. Kiválóan csoportosítják úgy a termékeket, h csak egy cég nyerhessen. A csoportokra persze csak komplett ajánlat tehető, nem soronként--kis cégek húzzanak a rákba. Tendereket 5, sőt 8 évre (ld. Nyíregyháza) írnak ki, hosszútávra biztosítva a csókosok ellátását. Ebben a pénzügyi-gazdasági helyzetben ilyen hosszú időre kötelezettséget vállalni - ezek tudnak valamit:)
egy példa:
hvg.hu/hetilap/200743HVGFriss116.aspx
Ennek főleg a vége érdekes, hogy egy kis fityeszes korrupció is felmerüljön:):
www.hirszerzo.hu/cikk.diachem-ugy_otmilliard_forintnyi_megrendeles_az_orban-kozeli_uzleti_kornek.69327.html
Nagyon rohadt ez az ország, sajnos.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.17. 23:44:45

@vaffanculo: Hát igen, írhattam volna még azokról a hordágyakról, amelyek 55 kilósak voltak lábkerettel együtt, és amikor a hordágyrészt levették, azt EGYETLEN PONTRA célozva lehetett csak visszatenni, hogy összekapcsolódjon a lábkerettel. Azt a pontot meg úgy kellett eltalálni, hogy a stóznin ott hever a mázsás beteg, és el is takarja a célt egészen. Aki mellétette, deformaálta a kapcsolóelemet, és aztán egyáltalán nem tudta összerakni. Hány mentős gerince ment szét célozgatás során...

Ja, és a beszerzés egy spanyolországi nyaralás ürügye volt - ha már ott jártak kellett venni valamit, hogy az út cégessé válhasson.

cz4 2009.03.18. 00:33:23

Azért tűrheti ezt a nép, mert birka (szolgalelkű, gyáva, stb, tetszés szerint).

Múltkorjában hivatalban akadt dolgom, hivatalnyitás előtt az utcán kígyózik a sor. Én meg beálltam szembe a sorral, közvetlen az ajtó mellé. A sok birka meg csak nézett, volt aki elég csúnyán, de senki nem szólt, csak álltak, mint a befőtt. Rövidesen mögöttem is sor lett persze, így a kivétel új rendet teremtett. :(

Hát nooooormális ez?

Mdorka 2009.03.18. 10:41:48

Nem.
Én tuti megkérdeztem volna, hogy ott dolgozol e esetleg, és otthon hagytad a kulcsodat, (nehogy úgy járj, mint a boltosnyuszika, akit mindig hátravágnak a többi állatok a sorban, és harmadik napja nem tudja kinyitniaz erdei ABC-t

Ha nem, akkor repülsz hátrafele:)
De csak teszteltél, vagy jól be is mentél???

___________________________ (törölt) 2009.03.18. 17:15:56

Nézd, az, hogy ezt a többbiztosítós dolgot Fletóék kitalálni próbálták, az a szokásos magasfokú elkúrás tipikus esete volt, de ettől még az állami és piaci rendszer valamilyen keveréke, előbb-utóbb szerintem elkerülhetetlen lesz, mert nagyon látszik, hogy ezen gondolkodnak a nyugat-európai államok is, mert a minden pénzt egy kalapba és aztán mindenkinek "szükségletei szerint" fenntarthatlan. Hiányoznak belőle az alapvető motivációs, ösztönzési formák, tudod, alapvetően mások pénzét másokra költeni ritkán ösztönzi az embereket arra, hogy okosan költsék el.

A tübingeni egyetem most nézegeti, hogy mit lehetne kezdeni a magyarhoz hasonló német rendszerrel, mert szép dolog a szolidaritás, de a "közösen finanszírozott, de magánúton kihasznált szupermarket", hát az nem.

tiss.zdv.uni-tuebingen.de/webroot/sp/spsba01_W98_1/germany5.htm

Valami kell. Ők is tudják. Hollandia 50-valahány év állami egészségügyi rendszer után átállt egy kevert állami-magánra. Nyilván nem agyatlan rablópiacosítás, hanem valahogy nagyon figyelve rá, hogy ne egy újabb lenyúlás legyen belőle.

Én azt csinálnám, hogy egyes betegségeket elkezdeni kiszervezni a TB alól magánbiztosításokba, óvatosan, fokozatosan és alapvetően az olyanokat első körben, amely betegségek okairól a páciens eléggé maga tehet és nem illik tehát ezért a gyógyítás költségeit a társadalomra hárítania.

Lehetne kezdeni rögtön a dohányzással összefüggő betegségekkel. Van kifogásod az ellen, hogy a tüdőrák kezelését magánbiztosítás fizesse, és ennyivel csökkenjen mindenki tébéje? Szerintem teljesen fair dolog lenne.

És akkor megnézni, hogy ez hogyan működik és aztán óvatos lépésekkel tovább korrigálni.

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.18. 18:51:17

@Shenpen: előbb jó lenne látni egy _független_ kutatást a dohányzás és a tüdőrák korrelációjáról, arról, mennyibe is kerül a dohányzás okozta betegségek kezelése, beleszámolva például a kedvező élettani hatásait is.

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.18. 19:05:42

@Shenpen: a mikroökonómia egyik alapvető állítása szerint egy tökéletesen versenyző piacon hosszú távon nincs profit. Ennek fényében meg kéne vizsgálni, hogy a gyógyászatban érdekelt cégek milyen eredménnyel működnek, és ha magas a nyereségük, feltételezhető, hogy alacsony a verseny.
Szerintem még kéne egy felügyelőbizottság, ami az iparági pályázatok törvényességét figyelné (pl. nem úgy készítik el, hogy csak egy cég felelhet meg neki).
Emellett véleményem szerint kéne még egy állami gyógyszergyár, ami nonprofit módon működne.

zsidó részvénytársaság · http://www.youtube.com/watch?v=39Jk25JQo4g 2009.03.18. 20:03:46

@Gabor79:

a kommented logikájában ott rejlik az is, hoyg vezesük be a klasszikus drogokat is a legális piacra

csaxólok

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.18. 20:26:41

@zsidó részvénytársaság: valamilyen drogra szükség van, mert tapasztalatom szerint az emberek egy része képtelen elviselni a mindennapos stresszt.
Azt elfogadhatónak tartanám, hogy a jóval súlyosabb következményekkel járó alkoholt le lehetne _cserélni_ valamilyen kevésbé káros kábítószerre (hogy mindenképp egyértelmű legyen: szükséges, hogy onnantól az alkohol legyen tiltott).

Mdorka 2009.03.18. 20:48:08

@Gabor79:
"valamilyen drogra szükség van, mert tapasztalatom szerint az emberek egy része képtelen elviselni a mindennapos stresszt."

Riasztó tapasztalatom: Tudjátok mennyien szednek Rivotrilt? rengetegen+! nem tudom mennyire káros vagy nem, de úgy tudom, elég erős antidepresszáns. Biztos hogy minden esetben indokolt felírni? Tényleg ennyi pánikbeteg/depis van?
Intézményvezetőtől hallottam, nem tudna dolgozni, ennyi stresszt elviselni nélküle. Aztán kiderült, ez is szedi, az is, sokan.. Olyan mint egy enyhe (?) drog? láttam már tőle szorongós óvónőt idétlenül nyerítve vihogós hangos izévé változni. Úgy is maradt.

cz4 2009.03.18. 20:48:22

@Gabor79:
"valamilyen drogra szükség van, mert" " képtelen elviselni a mindennapos stresszt."

Ilyen esetekre a fejlövést tudnám javasolni.

(Miután a liberális világrend elvette az ilyen célokra általánosított intézményeket, úgymint hit, család- és hazaszeretet, még van pofád a drogokat ajánlani. Anyád hogy van?)

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.18. 21:16:02

@cz4: köszöni szépen, jól van : ) Üzeni neked, hogy ideje lenne tisztázni a fogalmak jelentését, meg egy kis emberi viselkedéstant tanulmányozni.

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.18. 21:23:50

@cz4: te is meglehetősen érdekesen reagálsz olyan váratlan élethelyzetekre, mint pl. az én előbbi kommentem feldolgozása. Általában úgy vezeted le a feszültséget, hogy anyázol?

cz4 2009.03.18. 21:28:35

@Gabor79:
Adekvát választ adtam. Ha az ember szarba lép, hát cifrázza.

cz4 2009.03.18. 21:39:29

@Gabor79:
Különben milyen ordas retorika az, amely a másik stílusát, ad absurdum kifinomult és precíz fogalomhasználatát firtatja, miközben az annak alapjául szolgáló kijelentés a maga vérlázító pofátlanságában köpi szembe a lealacsonyított, rabszolga létbe taszított epszilonok (szép új világ, nem kell mondani, gondolom) keservét?

Gondolom a gyerekedet is droggal fogod tömni az iskolai stressz ellen, hogy végül páciense legyen az omladozó eü-nek. Nem probléma amúgy, fizetem az adómból.

Mdorka 2009.03.18. 22:08:40

@cz4:
Attól hogy nem beszélünk róla, a probléma létezik. Ez sem szabad hogy tabu legyen.
Rettenetes a stresszfaktor nagyon sok munkahelyen nem csak a létbizonytalanság, a munkahely elvesztésétől való félelem pl, hanem a főnök-beosztott viszonyok szabályozatlansága, furasága, és a dolgozó kiszolgáltatottsága miatt. A munkahelyi légkör, kollégák viszonya,Magyarországon kifejezetten nagyon rossz a felmérések szerint. (ú de sok fúrást kicsinálást láttam már) Képes megmérgezni egy ember lelkét lassan. Ezen kéne változtatni, persze nem valamiféle enyhítőszerrel, de tény és való hogy sokan nyúlnak hozzá. Piához, nyugtatókhoz, élénkítőkhöz. Biztos hogy Gábor79 sem úgy képzeli hogy adjunk a gyereknek drogot az iskolai stressz ellen. Ki akarná. Egy drogos gyerek szülei sem propagálták a drogot szerintem. Akkor is megtörténhet. Figyelni kell nagyon a gyerekekre, beszélgetni, beszélgetni,( jaj de hiányoznak, nincsenek itthon) olyan légkört teremteni, hogy bármivel fordulhasson hozzád, akármit csinált, vagy történt veled. Ne kelljen attól rettegnie, hogy leüvöltöd a fejét vagy megalázod...

vaffanculo 2009.03.18. 22:10:02

@Gabor79: "beleszámolva például a kedvező élettani hatásait is"
egyet monggy, léccí...
"valamilyen drogra szükség van, mert tapasztalatom szerint az emberek egy része képtelen elviselni a mindennapos stresszt"
ld. cz4 válasza (anyázás nélkül:), nála a pont.

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.18. 22:19:53

Csak ismételni tudom magam, először is illene tisztázni a drog fogalmát.

zsidó részvénytársaság · http://www.youtube.com/watch?v=39Jk25JQo4g 2009.03.19. 06:52:07

@Gabor79:

:))))

ezt jellemzően füvesek, szipusok, szúrósok, bogyósok, gombások szokták ismételgetni amúgy az illegális szerhasználat miatti lelki konfliktusaik maguk előli elkendőzésére :D

te mit tolsz barátom :D

aztán itt szopták beszopni a faszom, mert felőlem lehet a cigi meg az alkohol is drog én spec. nem élek velük

amúgy a cigi sokkal komolyabb függőséget okoz, mint nem egy klasszikusan drognak tekintett szer

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.19. 07:32:53

@zsidó részvénytársaság: "amúgy a cigi sokkal komolyabb függőséget okoz, mint nem egy klasszikusan drognak tekintett szer"

Erről beszélek. Ugyanez a helyzet az alkohollal, aminek ráadásul súlyosabb élettani hatásai vannak, mint mondjuk a kannabisznak.

"Azt elfogadhatónak tartanám, hogy a jóval súlyosabb következményekkel járó alkoholt le lehetne _cserélni_ valamilyen kevésbé káros kábítószerre (hogy mindenképp egyértelmű legyen: szükséges, hogy onnantól az alkohol legyen tiltott)."

Én mit tolok? Eddig egész életemben egy fél szál cigaretta és kb. 20 liter sör és ugyanennyi bor. Könnyűdrogok? Ismerek olyat, aki élt már velük.

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.19. 08:58:46

Bokros Lajos: "Azt is többször nyíltan elmondtam, hogy bármilyen válságkormány vezetését csak azzal a feltétellel vállalom, ha a saját magam által sikeresnek vélt programot valósíthatnám meg."
www.hirszerzo.hu/cikk.bokros_hazudtak_es_megkarositottak_a_nemzetet.101555.html

"A több biztosítós modellt a továbbiakban kétszintű versenyző modellnek (two-tier competitive model) fogom hívni, és azt igyekszem elősegíteni, hogy az elképzelés ezen a néven gyökeresedjen meg a remélhetően újra induló reformvitákban. A verseny kétszintűsége arra kíván utalni, hogy mind a finanszírozás, mind pedig a szolgáltatások területén nyílt, áttekinthető, jól szabályozott, ámde alapvetően piaci érdekeltségű versenyre van szükség."
"A finanszírozás magánosítása, privatizációja van tehát napirenden."

Bokros Lajos programadó dolgozata
www.es.hu/index.php?view=doc;21945

Gabor79 · http://www.kibulizottorszag.net/ 2009.03.19. 09:02:02

A konklúzióm: Bokros továbbra is a bukott vadliberális gazdaságpolitika képviselője, és akkor rosszabb esetben inkább húzzuk ki a jelenlegi nyomorék miniszterelnökkel 2010-ig, mint ezzel a népet továbbra is kizsákmányolni akaró, eltaposnivaló féreggel.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2009.03.19. 15:40:10

@Gabor79: "A finanszírozás magánosítása, privatizációja van tehát napirenden."

Lefordítom. Nem a "finanszírozás"-t akarja privatizálni, hanem az adófizető polgár által befizetett járulékot. Tehát a mi pénzünket. Ezt értem.

Jó biznisz az, ha a befektetőhöz dől a pénz, mert a törvény előírja hogy dőljön. Még jobb, ha befektetni se kell hozzá. Lásd: magányugdíjpénztár. Rohadt nagy a verseny, kár hogy a versenyt úgy hívják "ki múlja alul jobban a bányabékát". Ebben a számban lassan mindenki nyer.

De én akkor járnék legjobban, ha törvénybe iktatnák, mindenki fizessen egy százast nekem havonta, a zsebembe bele. Meg se éreznétek én meg gazdag lennék mocskosul. Ráadásul ti rendes fickók vagytok, nyilván örültök a más sikerének. Tisztára win-win szitu.

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.03.19. 18:12:25

Ha választani kell, hogy vagy a toldozgatás-foldozgatás lényegi változás nélkül, vagy a vadliberalizáció, akkor az utóbbit választanám. Nem látok más utat: ki kell kényszeríteni a valódi és nem mesebeli szolidaritást, akár a népszavazásos demokráciát. Erre ez egy eszköz lenne.

A legfotosabb lépés az elszámoltathatóság megjelenése. Ahol tulajdonos van, ott racionalitá is van. Az állam rossz tulajdonos, és ebben Bokrossal teljesen egyetértünk.

Egy morálisan szétzüllesztett, erkölcsi mocsárban dagonyázó országról van szó. Hogy Mengelica pozícióba juthatott, nem tulajdonosi hiba, hanem az elhülyülő SZDSZ betegségének a tünete.

Ezt az országot csak decentralizált, regionális önérdekek menthetnék meg, ahol az ember abból ítélhet, amit lát. Ehhez egy alapjaiban, gyökeresen új és egyszerű jogrendszer kellene, a jelenlegi kasztok erővel szétverése után.

Fájni mindenképp fog, de kérdés, meddig. Szerintem amputálás nélkül a magyar egészségügy nem gyógyulhat meg.

Javasolt menet: egy minimális alapszint garantálása, a többi magába'.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2009.03.19. 20:23:17

@min0rity r3port: "a vadliberalizáció"

Menj már. Ennél kicsit több kreativitást várnék tőled.
pl. molnargoreny.blog.hu/2008/03/10/halapenz

"Az állam rossz tulajdonos"

Ja. A rossz állam rossz rendszerben az. Viszont ne mondd nekem, hogy a privát bank jó tulajdonos. Mert rángógörcsöt kapok. Pont most nyomtak bele sokezermilliárd dollárt a bankrendszerbe világszerte az adófizetők pénzéből, hogy össze ne omoljon rögtön. De ez szemlátomást semmire se elég.

De megnézheted Bokros sikertörténetét, az utolsó _igazi_ reformot, a magánnyugdíj-ügyet is. Csak nem biztos, hogy olyan mélyre le bírsz nézni. Mert ott már sötét van.

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.03.19. 21:35:16

Stimmel, anno olvastam.

A mérettel van a gond, mert minél nagyobb, annál inkább jönnek a tolvajok. Négyzetesen. Ezért látom a regionalizációban a jövőt, persze nem remélem, hogy erre születik politikai konszenzus. Régióként egy állami egyetem és egy szuperklinika (különben mini illetve mobil rendelések, elsősegély-állomások lelogisztikázva), a többit meg oldják meg számlára, vagy oldja meg az APEH.

Bokrosnak a fő baja nem a szándék és a lépés volt (ha egy rendszer nem működik, a rendszersokk beindíthatja), hanem az, hogy félig sikerült, illetve eleve esélytelen dolgokkal próbálkozott. De olyasmiken remélem nem vitatkozunk, mint 13-14. havi fizu, nyugdíj, hitelből... Pinochetben megvolt a nagyság, ami Ferkónkban nincs, hogy belátta a határait, és áldásos tevékenységét a komcsik irtására korlátozta, a közgazdaságtan helyett. No egy ilyet várnék itt is, de ez már lassan szükségszerűség lesz.

Amíg egy főorvosnak páciensenként a személyre szabott rendelés 1500 Ft-ot hoz, addig ez a szisztéma működésképtelen. A személyes odafigyelés lehetetlen, én azt mondanám, legyen orvosoknak lehetőség az egyéni illeve munkacsoportos önállósodásra. A biztosítást kötelező, félprivát ill. privát zónákra osztanám, és brutálisan büntetném a hálapénzt. Ugyanakkor szabad orvosválasztás keretében számlaadással erkölcsileg támogatnám az individuális igények kielégítését. Ez liberális szisztémában sincs máshogy.

Természetesen viszolygok a végtelen nagy fazekaktól, meg a körülötte nyüzsgőktől. A bankokat ismerem, a kicsitől a nagyig. Dettó ugyanaz. Ezért szeretek nagymúltú, félig családi kézben levő vállalkozásoknak beszállítani, mert ott a tisztesség/racionalitás mutató a legjobb. Legyen az akár feudális szisztéma része, akár.

Magyarország problémája épp az, hogy gyakorlatban nem a valódi liberálisok ténykedtek, hanem azok a moszkovita emlőkön nevelkedett monopolizátorok, akik abszolút egysíkúvá tették a magyar piacokat.

A szabadversenyes kapitalizmus sehol sem mondana ellent a társadalmi szolidaritásnak. Ez utóbbi azonban Magyarországon nagyon korlátozott jelenlétet mutat, ott is inkább a klános szerveződésű hálózatoknak kedvez, ahol jelen van. A realitásokkal szembe kell nézni.

Ne használja, használhassa a nyugdíjas az orvost társalkodónak, tanulja meg mindenki az öngondoskodást a patikárius tanácsának megfelelően, és várja ki türelemmel, amíg az általa szimpatikusnak ítélt orvos tudományos módszerekkel talpra állítja - vagy tisztességgel eltemeti. Ez is realitás.

Ami a disznóság és mengelicaság az egészben, a ma is nyugati középosztálybeli színvonalon (2MHUF

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.03.19. 21:38:55

Hoppá, ez beszakadt...

Egy mondatban összefoglalom: sok lóvét szakít a közösből kevés ember, amiért operatíve semmit sem csinál, csak mereszti a seggét. Közben a rezidens köszönje meg, hogy dolgozhat.

Ami a legfontosabb: INDIVIDUÁLIS FELELŐSSÉG, ORVOSOKNAK KÖTELEZŐ EGYÉNI FELELŐSSÉGBIZTOSÍTÁSSAL.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2009.03.19. 22:19:00

@min0rity r3port: "Legyen az akár feudális szisztéma része, akár."

Legyen. A lényeg a rekurzív modularitás, szabvány interfészekkel és szabvány protokollokkal a forgalom számára. Az európai feudalizmus pont ilyen volt. Általános rendszerelméleti szempontból messze a legtökéletesebb társadalomszervezési modell.

Persze a szabad költözködés nélkülözhetetlen rendszerelem. Akkor szúrtuk tökön magunkat, amikor azt feladtuk.

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.03.19. 22:35:20

@ terembura · lassan-a-testtel.blog.hu/ 2009.03.19. 22:19:00

Még él a feudalizmus a színfalak mögött. Nem kell az emirátusokig menni. Sőt, Magyarország törzsi-feudális berendezkedésű, csupán nem véletlenül jutott el a szabad költözködésig. :-)

Pelso.. 2009.03.20. 21:38:00

Molnargörény,

Nos, több gondolattal egyetértve, kicsit kiegészíteném:

"Az" nem 10%, hanem duplája, szolgáltatás esetén pedig folyamatos havi 5. (tapasztalat)
-Azonnal megszüntetném a 4 orvosi egyetem közül az egyiket.
-Azonnal állami kezelésbe venném vissza a megyei-városi kórházakat. A fenntartó önkormányzatok tevékenysége passzív és káros egyszerre.

Amíg a járulékfizetési fegyelem olyan,amilyen, addig egy forinttal sem fog több jutni bérre.

nullnick 2009.03.20. 23:07:53

@Pelso..:

"Azonnal megszüntetném a 4 orvosi egyetem közül az egyiket"

Miért is?

Arra nem gondlsz, hogy:

A pesti diplomás nem fog visszamenni vásárosnaményba dolgozni

Vásárosnaményból nem fognak (tudni) elemmni pestre orvoslást tanulni

nullnick 2009.03.20. 23:09:48

Az viszont abszurd volt , hogy 180 körüli kórház volt az országban.

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.03.20. 23:11:52

Vásárosnamény még a jobbik választás lesz számára, az olajcsúcs után kitörő sötét korszakban. Mert ott nem papírt, hanem tejet és kenyeret kap a munkájáért, meg respektet. A műszereket meg majd cserekereskedelem útján beszerzik. Az árak változni fognak.

nullnick 2009.03.20. 23:57:41

@Pelso..:

ha a területi lefedést-elérhetőséget nézzük talán Szegedet lehetne bezárni

tudomány-oktatás tekintetében talán leginkább Pécset, de akkor a dél-dunántúl viszont ki veszi fel? zalából senki nem fog orvosira menni, de lememni se fog oda senki dolgozni

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.03.28. 22:34:54

Nem értem, hogy mi az új Bajnaiban. Ez tudott dolog, hogy szó sem lesz szakértõi kormányról, õ fogja a háttérbõl irányító Ferkó utasításait véghez vinni. Vagy nem?

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.04.08. 23:50:26

Van végre új poszt, ezt már oda inkább.

McT 2009.04.18. 17:07:22

Kedves Görény Úr (avagy Alburnus Alburnus)! Ez a poszt telitalálat. Mint régimotoros nemzetáruló libsi mondom, hogy majdnem minden szavával egyetértek. Ugyanezen meggyőződés alapján állíthatom, hogy ez a reform volt a legnagyobb ökörség, ami szakközgazdász agyában megfordult. Még elméletileg is. Merthogy a piaccal ugyan nincs semmi baj önmagában, bizonyos (korlátozott) körülmények között tényleg optimális allokációhoz vezet, stb. Csakhogy ezen körülmények egyik legsarkalatosabbika, hogy a tranzakcióban résztvevők két csoportra oszthatók, úm. vevő-eladó, termelő-fogyasztó, stb.. Amikor HÁROM nem azonos érdekű szereplő kerül rendszeresen tranzakciós viszonyba egymással (kliens - szolgáltató - finanszírozó), akkor a piaci versenytől elméletileg sem várható el, hogy optimális eredményre vezessen. (Nem mellesleg ugyanez a helyzet a másik alapvető közszolgáltatással, az oktatásal). Ezen túl persze az is igaz, hogy van információs aszimmetria (és ezen alapuló probléma) dögivel a piacosított rendszerben. Meg a kötelező biztosítás mellett a versengő biztosítók gyermeteg ötlete nyilván csak a verseny ELLENÉRE lehetne hatékonyságnövelő.
Az már csak hab a tortán, hogy ilyen méretű intézményátalakításba egyébként is csak bővülő források mellett szabadna belekezdeni, amikor van legalább minimális tartalék az átállással járó súrlódás emberéletben mérhető hatásainak mérséklésére.
Uff
(Ildit csókoltatom)

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.04.21. 00:24:32

Alburnus alburnus (Linnaeus), helyesen; a tudományos név második tagja kisbetűs.
A kötelezettség mellett versengő bizosítók ötletében az a hamisság is benne foglaltatik, hogy végtére is a laikus beteg a kórház szakmai szintjét nem tudja megítélni (jellemzően az eddigi egyetlen műhibaperem oka az volt, hogy a bunkó hozzátartozóval én kemény hangon beszéltem, míg a kórház, aki a műhibát elkövette, kinyalta a seggét - erre engem perelt be, de el is vesztette), legfeljebb a külsőségeket. Ami pedig egy esetleges árversenyt illeti, hát annak a valódi komponenssé válásához az kéne csak, hogy a beteg előre tudja, hogy milyen baja lesz, és a majdani betegségének térítéseit leárazó biztosítót választhassa (ha co-paymentes rendszerre gondolunk, márpedig az volt az eredeti terv, a vizitdíj után jött volna a százalékalapú co-payment). Nyilvánvaló képtelenség, avagy abszolút ökörség, mert pl. az összes bagós a tüdőrákot olcsón kezelő biztosítóhoz menne - ámde ezzel éppen nem a leszokást, hanem a bagózást segíti a rendszer. Persze ez se baj, hiszen állambácsinak kell a jövedéki adó...

Amúgy ki vagy? Mert azt látom, hogy ismersz, azt is sejtem, hogy régről, de csak halvány sejtéseim vannak, hogy ki lehetsz. Ha ráérsz, esetleg írd meg emailban.

McT 2009.04.21. 09:16:20

Írtam sasika tanárdícsérő posztjába. Ha abból sem jössz rá, megrendül benned a hitem:))

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.04.21. 21:22:28

Rájöttem. De azért te nem ultiztál rosszul:-) Ebből a két dologból egyértelmű volt, mert Davy nem játszott, Freimann pedig sose írt volna le olyasmit, hogy ultiban esélytelen volt (bár ha de facto ez is az igazság, Ferivel nagyon kifosztottuk általában), meg nem is sakkozott.

Puszi Zsuzsának:-)

Hited? Mióta tartasz te olyasmit?:-)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.06.22. 17:14:01

az állam (mszp) egy maffia, ez izonyos, mindannyian jól tudtuk, aki meg nem, az szedje össze már magát!
szenzációs írás.
én már régóta mondogatom, h:
aki itt nem akar radikális változásokat, az vagy korrupt, vagy ostoba, vagy nincs elég információja.
lehet választani. ezért jó ha a lelkilola-félék, és egyéb fidesz-fiúk (mert remélem a reakció az) nem nézi le annyira a jobbikot, mint pártot..
index.hu/belfold/2009/06/19/a_magyarok_fele_orul_a_jobbik_ternyeresenek/
de nagyon szerviensek ott is, sajnos. a legnagyobb hülyeségeket, szándékos hazugságokat (pl "pécsen a jobbik is támogatja szilit") képesek szándékosan lehozni. sajnos, pedig ez nem vall intelligens viselkedésre, mindezt nem azért írtam le, h a jobbikot védjem, hanem h bemutassam a másik oldalt, a fideszt is.
www.youtube.com/watch?v=zkjIisPWncU
ezt meg csak érdekességként.
úgy vélem a fidesz érdeke is a jobbik erősődése, mégha ezt nem is ismeri be: a havi 1 milliós fizetés, azért mégse teszi olyan sürgősen megoldandóvá a Haza problémáit, és ha nincs jobbik sokunk szerint nem ígérne most elszámoltatásokat se

az idegen nyelvismeret meg:
szerintem az eu direkt utasítja magyarországot az idegen nyelv tanulására, h könnyebben tudjon agyelszívni! a sötét bunkó elitünk meg betartja az "ajánlásokat". a középiskolákban csak heti egy magyar nyelvtanóra van, szemben a heti 3 idegen nyelvvel! ez botrány! és úgy jönnek ki az iskolából, h nem tudnak magyarul, én se középiskolában tanultam meg a nyelvtant, mert ott nincs rá keret, olyan színvonal, nem igazán lehetséges ilyen óraszámmal.
ha nem ismernének idegen nyelvet az orvosok, akkor nem tudnának kimenni külföldre ezért itt maradnának, röviden írom. mennyiben jelentene könnyebséget az orvosnak tanulók számára, hoygha a kötelező idegen nyelv kötelezően a latin lenne? kérdezem ezt egy (hazafi) orvostól. az a sok millió amit ráköltünk egy orvos pedigréjére, íg ymegtérül és ilyenkor a tanulmánsyait is előtérbe helyezné, ugye, nem kell mondanom, hogy egy beteg attól nem gyógyul túlzottan jobban ha az orvos felolvassa neki angolul Poe Holló című versét. de azt az időt, energiát, amit idegennyelvekre költene, azt a tanulmányaira fordítja. ez mennyire hangzik hülyén egy orvosnak?
természetesen n nem vagyok ellen a külföldi tanulmányoknak, gyakorlatoknak, iskola után kimehet egy tíz évre tanulni, botladozzon ott, szerezzen gyakorlatot ott, de vissza kell jönnie, szerződést íratnak vele a suli elején, és hazatér profi gyakorlattal a háta mögött, és itthon kamatoztatja tudását.

gyarmat vagyunk ideje lenni felismerni és felállni h nem tűrjük ezt, ugyanez a helyzet a mezőgazdasággal is, az is megér egy misét
kkbk.blog.hu/2009/06/22/magyar_mezogazdasag_a_rendszervaltas_utan_szubjektiv_elemzes

az meg más kérdés, hogyha eladjuk magántulajdonba a kórházakat, akkor nekik honnan lenne pénzük? nekik miért kifizetödő? és miért nem lenne akkor az államnak is az? mert ezt így sehol se találom. rövidtávon nyilván onnan, hogy hoz magával pénzt a magánszektor, de ha hosszútávon ő képes "nyereségesen" működtetni a kórházat, akkor minek kellene eladni neki? (abszurdum, már a nyereség is). nyilván: tölünk veszi el a pénzt. az meg egy pofonegyszerű dolog, hoyg miért akarnak gyenge államot, s mindent eladni a liberálisok, kiknek "sok barátja" van a vállalkozók között.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.06.22. 17:17:48

engedelmükkel rekviráltam ezt az írást, gondolom nem baj, hanem cél, h minél többen olvassák. akarok csinálni egy ilyen sorozatot, a rendszerváltás utáni évek teljes leírása szakáganként. rendőrség, oktatás stb még kéne.
süti beállítások módosítása