Görénylyuk - ha büdös, ne panaszkodj!

Mindenféléről, ami éppen eszembe jut. Politika, közélet, irodalom, természettudomány, jog - ki mit szeret ebből. Konzervatív nacionalista blogsite: vagyis a 168 Óra levitézlett szadeszpárti, valamint a kádárista Orbánt imádó Hírtévé mércéje szerint szélsőjobbos és fasiszta. Mindazonáltal hiszek abban, hogy vannak még az országban gondolkodni képes, tisztességes és magyar emberek, akikre hiába öntik az ócska tévék a nyállal hígított fost, mégis használják az agyukat, vagy legalább megpróbálják. Nekik írom ezt a blogot.

Friss topikok

  • Molnárgörény: @hullajelölt88: Nekem rengeteg "fakultatív" macskám volt a tényleges sajátok mellett (így hívom az... (2018.05.10. 02:05) Macskákról
  • Molnárgörény: @Petitprince: Pedig az is teljesen igaz. A vidéki embert sokkal könnyebb hülyére venni. Minél kise... (2018.04.24. 00:00) Talpra magyar, lopjad haza!
  • flash.gordon: Szia Molnár nem úgy van, hogy 14 alatt megrontás a szex 12 alatt meg erőszak ha akarja ha nem? (2016.11.22. 21:16) LMBTQ + P?Be?Z?N?SM???
  • Péter Ferenci: Egy nem túl ismert videó: www.youtube.com/watch?v=1Z-kvyFDvpE "Itt mindenkit tisztelettel fogadn... (2016.11.03. 22:27) Carlos-szindróma?
  • biboldó: @-JzK-: Világos. Gyártunk magunknak egy ellenségképet (jelen esetben ballibsizmus) oszt jókat harc... (2016.02.20. 21:26) A szélsőjobboldal skizofréniája

Címkék

(numerus (1) 1956 (1) abortusz (1) abszurdisztán (4) adórendszer (1) agyelszívás (1) agyi ct (1) aljas (1) alkotmány (7) alkotmánybíróság (1) alkotmányosság (1) állami vagyon (1) államok (1) állampolgár (1) al kaida (1) amarok (1) antiszemitizmus (2) arvisura (1) ateizmus (1) athenia (1) autonómia (1) autópálya (1) ávh (1) ávó (7) bajnai (4) baleset (1) barany (1) belgyógyászat (1) benes (1) beteg (1) betli (1) bicikli (1) biológia (1) bíróság (3) bkv (2) blaha (1) blog (6) blogadmin (1) blogajánlás (1) blogcsúcs (2) blogger (1) blos (1) bolsevik (2) bolsevikok (1) bombagyár (6) börtön (1) bosch (1) boulahrouz (1) bridzs (2) bulvár (1) bűnözés (3) bűnöző (1) bűnpártolás (1) büntetés (1) büntetjog (1) büntetőjog (1) butaság (1) buzi (5) carlos (1) celeb (1) cenzúra (3) cigány (21) cigánybűnözés (16) cigányréce (1) címlap (1) civil virtus (1) clausus) (1) család (1) csatahajó (2) csiga (1) csóka (1) csónak (2) csótány (1) darwinizmus (1) deák (1) demokrácia (6) demszky (2) deutsch (1) deviancia (1) dialízis (1) diktatúra (4) dodlenyák (1) doktor (1) draskovics (1) drog (1) droid (3) duna (2) duplacsavar (1) egészségbiztosítás (1) egészségügy (6) éghajlat (3) egyesült (1) egyetem (1) éhségsztrájk (1) eladósodás (1) elfekvő (1) ellenállás (1) ellentengernagy (1) ellenzék (1) elnyomás (1) élősködés (1) ember (1) emberijog (1) emberi jogok (1) emlékmű (1) énblog (3) építkezés (1) eresőkifejezések (1) erőszak (3) éticsiga (1) etika (1) európai (1) európa bajnokság (2) eutanázia (1) eu választás (1) evolúció (2) fa (1) fagyhalál (1) fasiszta (3) fasizmus (1) faszság (1) fecske (1) fecskék (1) feketeistván (1) fekete istván (2) fekete pákó (1) felelősség (1) felfüggesztés (1) félhülye őrnagy (1) feljelentés (2) felmelegedés (2) fico (1) fidesz (8) filozófia (1) flashmob (1) foci (7) fodor (3) fogoly (1) fogyasztóbutítás (1) folyó (1) fony (1) forradalom (4) főváros (1) freeblog (2) fuchs (1) függetlenség (1) füst (1) futball (2) fűtés (1) gáboráron (1) gáz (2) gáza (2) géb (1) genetika (1) genfi egyezmény (1) gergényi (7) gessler (1) globalizáció (1) goldenblog (1) göncz (1) gönczkinga (1) göncz kinga (1) gondolatébresztés (16) gondolatrendőrség (1) görénylyuk (44) gulág (1) gumibot (1) günter grass (1) gustloff (2) gusztos (1) gyász (1) gyásznap (1) gyerekgyilkosság (1) gyilkos (1) gyilkosság (3) gyöngytyúk (1) gyújtogatás (1) gyűlölet (1) gyűlölettörvény (2) gyurcsány (41) gyurcsány viccek (1) háború (1) háborús bűnös (1) hadiflotta (1) hadifogoly (1) haditörvények (1) hajléktalan (1) halak (1) halál (2) halálbüntetés (2) hálapénz (2) halott (2) hamis vád (1) hanuka (2) harry potter (1) hazaáruló (1) házasság (1) hazug (1) hazugság (1) hebron (1) hedvig (1) hiddink (1) hirdetés (2) hírszerző (1) hit (1) hoki (2) holland foci (1) holocaust (3) homokos (1) homoszexuális (1) honfoglaló (2) horgászat (2) horn (1) horváth molnár (1) hülye (1) idióta (1) idő (1) időjárás (3) igazság (1) igazságszolgáltatás (2) ignore lista (1) imf (1) ingatlanadó (1) internet (1) ip cím (1) irodalom (1) isten (3) istván (1) ízlés (1) izrael (2) jános (1) játék (2) jégverés (1) jobbik (4) jobbklikk (1) jobboldal (2) jog (16) jogállam (4) jogászképzés (1) jogsértés (1) jogtalanság (1) judapest (4) justizmord (1) jütland (1) kabai (3) kalóz (1) kambodzsa (1) kampány (1) kanalasréce (1) karácsony (1) kárókatona (2) káromkodás (1) kdnp (1) kecsege (3) keresztény (1) kertész (1) kertészpéter (2) kisebbség (7) kisebbségi kultúra (1) kiskunlacháza (1) koalíció (1) kócsag (2) koeman (1) kóka (5) költségvetés (1) komment (1) kommentválaszok (1) konzervativizmus (2) konzervatórium (4) kórház (3) kórházi napidíj (2) kormány (2) kormányőr (1) kormányválság (1) környezetvédelem (2) korrupció (1) koszovó (1) közgyűlés (1) közlemény (2) közpénz (1) közrend (1) külpoliitka (1) külpolitika (6) kultúra (2) külügy (2) kuncze (1) kunos (1) kurucinfó (1) kurvaország (1) kutatás (1) lakáshitel (1) lamperth (1) lélek (1) leszbikus (1) lételmélet (1) lettország (1) liberális (1) lift (1) lincselés (1) list of ignore (1) lomnici (1) lopás (3) lumpen (1) lusitania (1) macska (2) madárvédelem (1) mádl (1) maglód (1) magyar (3) magyaroknyilai (1) magyarverés (1) majom (1) makó (1) március 15 (1) marihuána (1) marinyeszko (2) marslakó (1) marx (1) materialista (1) materializmus (1) mathijsen (1) máv (1) mavo (2) mazsihisz (1) mdf (1) medgyessy (1) média (3) megrontás (1) menekült (1) mengelica (2) menny (1) mentő (1) mentők (1) mese (1) meteorológia (1) metró (1) migránsok (3) mikeoldfield (1) mikola (1) mindenszentek (1) moderáció (1) moderálás (2) mszp (1) mta (1) munka (1) munkakerülés (1) munkaszolgálat (1) nácizmus (1) narkós (1) nemzet (1) nemzetiség (1) népdal (1) népfelség (1) népszámlálás (1) népszavazás (9) (1) noe (1) nyérc (1) nyolcágú csillag (1) nyugdíj (1) október23 (1) olaszliszka (1) olimpia (2) ombudsman (1) önkény (1) önkormányzat (5) ooijer (1) orbán (7) őrizetbe vétel (1) orosz (1) oroszok (1) országgyűlés feloszlatása (1) ortodox zsidó (1) orvos (1) orvosiügyelet (1) orvosi fizetés (1) ősleves (1) összeesküvés elmélet (1) összefogás (2) összetartás (1) ostobaság (1) osztályharc (1) ovb (1) ózonlyuk (1) pannon (1) párbeszéd (1) parlament (1) pártállam (1) párthatalom (1) pártok (1) pártos igazságszolgáltatás (1) passzívellenállás (1) passzívrezisztencia (1) passzív rezisztencia (1) patkány (1) pedofil (1) pegasus (1) pénzmosás (2) per (1) péter (2) pető (1) petrétei (1) pilitika (1) pinkfloyd (1) pintér (1) pipa (1) pogrom (2) pokol (1) politika (111) polkorrekt (1) polkorrektség (8) pornó (1) posta (1) pran (1) prien (2) privatizáció (1) puccs (1) rába (1) rabbi (1) rabsic (1) rabszolgatartás (1) rádió (1) ráklépésben (1) rasszizmus (4) reakció (3) reform (1) reformzsidó (1) reklám (2) rektoszkóp (1) remény (1) rendőr (1) rendőrdroid (1) rendőrség (9) rendőrterror (2) rendőrvicc (1) rendszerváltás (1) repülőgép anyahajó (1) részeg (1) röhej (1) római (1) románia (1) sajtóper (1) sajtószabadság (1) sakk (1) sárgarigó (1) sarlósfecske (1) segély (1) seggfej (1) seggnyalás (1) selejt (1) shadai (2) shimoda (1) sicko (1) slota (2) sólyom (6) sovinizmus (1) sport (2) statisztika (1) steuben (1) szabadfi (1) szabálysértés (1) szadsz (1) szajkó (1) szakértő (1) szarka (1) szász antónia (1) szdsz (9) szegregáció (1) székelyföld (1) szélsőséges (1) szemét (1) szemkilövés (1) szén (1) szent (1) szerencsétlenkedés (1) szeretet (1) szervezet (1) szerzői (1) szigeti (1) szilveszter (1) szlovákia (4) szólásszabadság (2) szolidaritás (1) szőlő (1) szovjet (1) sztrájk (2) szúnyog (1) szürkegém (1) tabajdi (1) tallián (1) talmud (1) tandíj (2) tarokk (1) társadalombiztosítás (1) tavasz (1) tél (1) tell (1) temetés (1) temető (1) tengeralattjáró (3) terembura (1) teremtés (1) természet (1) természetvédelem (1) terror (3) terrorista (1) terrorizmus (2) tiltakozás (1) tisza (1) tisztesség (1) titanic (1) titkosrendőr (1) titkosrendőrség (1) titkosszolgálat (2) töltőtoll (1) tolvajbanda (1) tomcat (18) torpedó (1) történelem (2) törvény (1) tóta (1) trackback (1) trianon (1) trichinella (1) trychydts (1) tudat (1) tudomány (2) tüntetés (1) tüzép (1) tűzoltó (1) ügyészség (6) újév (1) új választások (1) új zéland (1) unió (1) urbangeri (1) usa (2) üzlet (1) vadász (1) vagyontörvény (1) vajdaság (1) választás (3) valóság (1) van bronckhorst (1) van der sar (1) varjú (1) vaskereszt (1) vegetariánus (1) vélemény (1) véleményszabadság (1) veres (3) vers (1) veseátültetés (1) világbank (1) világháború (2) vipera (1) vízirendőr (1) vizitdíj (4) vízityúk (1) vízum (1) w (1) wto (1) zámoly (1) zene (1) zsanett (1) zsarolás (1) zsidó (23) zuschlag (4) Címkefelhő

Linkblog

Bemutatkozás, ami nem

2007.11.20. 20:10 terembura


Molnárgörény volt olyan kedves és meghívott, hogy csináljak ami tetszik. Azt fogom tenni. Amúgy meg aki már járt errefelé, az ismer - legalábbis el tudja képzelni, hogy mi telik ki tőlem. Illetve nem.

- Fogadjunk, hogy nekem végtelenül jó a képzelőerőm!
- ???
- Próbáld ki. Bármit mondasz, azonnal el tudom képzelni!

Így.

Sokminden vagyok, de egy valami nem: pedagógus. Pedig normális világban valószínűleg annak kellene lennem, mert van hozzá tehetségem. A világ azonban nem normális és ezt be is tudom bizonyítani. Bárki be tudja.

Az igazi kérdés azonban az, hogy mit kezdjünk magunkkal ebben az őrültekházában, mikor ráadásul pár évtizeden belül meghalunk. Vagy nem (ez utóbbi a rémületesebb alternatíva, lesz még alkalom rá, hogy elmélyedjünk benne).

FÜST MILÁN, a zord, Karinthy Frigyes interpretációjában (EPIGRAMM, részlet):
7. sor. És most jut eszembe, hogy az ember nem él örökké.
8. sor. Jaj istenem, szerkesztő úr, mit tetszik szólni hozzá, hogy az ember meghal.

Nem vagyok vallásos, keresztény vagyok. Ez jelent pár dolgot és nem biztos, hogy mindenki érti, ezért részletezem. Amit mondandó vagyok, kicsit (nagyon) eltér a szokásos értelmezéstől, de ez a helyes.

Kereszténynek lenni elsősorban annyi, mint hinni abban, hogy van valóság és igazság. Lehet, hogy mi nem ismerjük, mert gyengék vagyunk, lusták, buták, de akkor is van. És nem csupán van, úgy in abstracto, hanem a mi számunkra is létezik, elegendő erőfeszítéssel, önfeláldozással és némi titokzatos segítséggel közelebb kerülhetünk hozzá. Az embernek érdemes azzal tölteni az idejét, hogy közelebb kerüljön a valósághoz és megragadja az igazságot.

A "hinni abban, hogy" kitétel itt nem arra vonatkozik, hogy bármit is el kellene hinni bizonyítás nélkül. Nem kell. Viszont elengedhetetlen, hogy megelőlegezzük a bizalmat. Ha ezt nem tesszük, akkor nyilván eleve értelmetlennek érezzük magát a keresést, feladjuk mielőtt elkezdenénk.

Kérjetek és adatik néktek; keressetek és találtok; zörgessetek és megnyittatik néktek. Mert a ki kér, mind kap; és a ki keres, talál; és a zörgetõnek megnyittatik. (Mt.7:7-8)

A tudomány, ahogy ma ismerjük, keresztény vállalkozás. A tudományos módszer keresztény módszer. A valóság rejtőzködik. Az igazságot fátyol takarja. De a "nem látott dolgok felől való meggyőződés" arra indít bennünket, hogy fáradhatatlanul firtassuk a rejtettet. Semmiképp sem jelentheti azt, hogy elve tudjuk, mit találunk ott (mert nem tudjuk), csupán annyit, hogy feltétel nélkül bízunk benne: van ott valami és ami ott van, az jó.

Mert most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színrõl színre; most rész szerint van bennem az ismeret, akkor pedig úgy ismerek majd, a mint én is meg ismertettem. (Jn.1:14)

Az "Íge" a görög eredetiben: logosz (λόγος). Eredeti jelentése "szó" (mondás), Herakleitosznál a kozmikus rend s annak forrása is egyben. A görög tudomány a tiszta logosz tudománya. A görög logika és matematika ma is úgy helyes, ahogy akkor rátaláltak. Legfeljebb a jelölésmódon változtattunk, ennyi az egész. A görög "tudomány" többi része viszont mai szemmel legfeljebb szánalmas spekuláció: még a csillagászat is ilyen. A hold mozgására vonatkozó régi adatok pl. igen hasznosak lennének, mert ez a mozgás hosszabb távon kiszámíthatatlan. De a görögök alig hagytak ránk használható megfigyeléseket, ilyenekre sokkal inkább számíthatunk sumér/babiloni vagy kínai forrásokban. A görögöket az ilyesmi nem nagyon érdekelte.

A tudomány a hellenisztikus világ szétfoszlásával meghalt. Feltámadására ezer évet kellett várni s ez a feltámadás speciálisan keresztény tett, az európai középkor teljesítménye volt. A természettörvény és objektiváció fogalma, a kísérleti módszer ezen a kultúrkörön kívül - értelmezhetetlen. Mi azonban úgy tudjuk, hogy az Íge testté lett, a világ megszenteltetett. A Logosz minden mindenekben, a virágban, szélben, csillagokban Isten szól hozzánk. Tehát helyénvaló és lehetséges a jelenségeket nyelvi eszközökkel (matematikával, logikával) vallatni: olyan tevékenység ez, ami a naív józan ész számára abszurd. Legfeljebb azért nem érezzük át képtelenségét minden pillanatban, mert már eddig is minden mértéken és várakozáson felül sikeresnek bizonyult.

A középkori tudományos módszer messze túlmutat a szűk értelemben vett tudományon. Elsősorban bizalmat jelent abban, hogy van üzenet, ami megfejtésre vár, van valóság, érdemes az igazságot kutatni. Bizalmat abban, hogy bárki keresse az igazságot, ha elég kitartó és becsületes, ugyanazt fogja találni: az igazság nem személyválogató. Nincs olyan, hogy az én igazságom meg a te igazságod meg az övé: ha ez a látszat, akkor még káprázat rabjai vagyunk, még nem értük el az igazságot magát.

Az igazság kutatása mérhetetlen szellemi önfegyelmet követel, szinte aszkétikus attitűdöt. Éles, jól definiált fogalmakat, hibátlan levezetéseket, pontosan megtervezett és kivitelezett kísérleteket. Hosszú, kitartó tanulást, rengeteg gyakorlatot. Hibázni nem lehet: egyetlen hamis tételből bármi és annak ellenkezője is levezethető. Az ilyesmi nyilvánvalóan meghaladja az ember lehetőségeit - aztán mégsem.

Az emberfeletti tökéletesség kulcsa a szakmai bírálat (peer review). Ennek pedig előfeltétele a nyilvánosság, a publikáció. Az ezoterizmus radikális elutasítása (újabb specifikusan keresztény gondolat).

A mit néktek a sötétben mondok, a világosságban mondjátok; és a mit fülbe súgva hallotok, a háztetõkrõl hirdessétek. (Mt.10:27)

Figyelemreméltó, hogy lassan a tudományos alapkutatás az egyetlen olyan gazdasági szféra, amit mindmáig nem sikerült "piacosítani". Nem mintha nem próbálkoztak volna ezzel sokszor és sok helyütt, de hiába. Az igazságnak semmi köze ahhoz, hogy van-e rá tömeges kereslet vagy sincs. Az igazság nem demokratikus, az igazság se nem államosítható, se nem privatizálható.

Az ateizmus önmagában nem keresztényellenes. Ami keresztényellenes, az a hit, remény és szeretet feladása.

Most azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három; ezek között pedig legnagyobb a szeretet. (1Kor.13:13)

Keresztényellenes az, ha az ember nem megtalálni akarja az igazságot, hanem megcsinálni (a materialista eretnekség esete).

A filozófusok a világot csak különbözőképpen értelmezték; a feladat az, hogy megváltoztassuk. (Karl Marx: Tézisek Feuerbachról, 1845)

Hübrisz (ὕβρις).

Az ateizmus nem feltétlenül materialista, nem feltétlenül tagadja a transzcendenciát, a jelenségek magasabb eredetét. Ha hű a középkori és egyben modern tudomány szelleméhez, akkor ezt nem is teheti, hiszen akkor éppen a tudományos kutatás, a tudományos módszer alapfeltételeit tagadja: ezek híján csak a bolond veszi magára azt a szellemi fegyelmet és önmegtartóztatást, ami itt nélkülözhetetlen.

Az a-teizmus, istennélküliség: létállapot. Amiről eddig szó volt, a tudomány művelése, az ember hatalmában áll, mint ahogy hatalmában áll az is, hogy tartózkodjék az effélétől. Mindez azonban alkalmatlan arra, hogy a személyes Isten létét akár igazolja, akár cáfolja. Amire alkalmas, az annyi, hogy indirekt módon, meta-szinten bemutassa, mennyire sikeres az a meta-hipotézis, hogy van valóság és igazság, függetlenül attól, hogy mit akarunk, mire vágyunk, mit képzelünk és mitől félünk. A tudományos módszer személyes kapcsolatokra nem terjeszthető ki. Annak alkalmazásával igazából az sem bizonyítható, hogy egy másik emberi testben "van valaki". Sok mindent megtudhatunk a másikról ilyen módon, de azt nem, hogy személy. Ehhez bizony személyes kapcsolat kell, beszélgetés, birkózás, egymásnak feszülés, elengedés. Ez az a terület, ahol a másik valósága evidens ugyan, de nem objektiválható. Ha ilyenkor a "megfigyelő" személyét behelyettesítjük valaki mással, "azt a partner megérzi".

lásd: Galla-Féle AlapTétel

Akit Isten meg nem szólít, akinek meg nem mutatkozik, az ha becsületes, ateistának mondja magát. Helyesen teszi.

Az Úrnak a te Istenednek nevét hiába fel ne vedd; mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül, a ki az õ nevét hiába felveszi. (2Móz.20:7)

Az ember hiába kiált Istenhez: vagy kap választ, vagy sem. A különös és meglepő inkább az, hogy sokan arról számolnak be, személyes kapcsolatra léptek Istennel. Ezeket a tanúságtételeket tudományos alapon kétségbevonni (vagy igazolni) épp annyira értelmetlen, mint az alábbi párbeszéd fogorvos és páciense között:

- Hogy vagyunk, hogy vagyunk?
- Jaj, doktor úr, nagyon fáj a fogam!
- Dehogy fáj! Azt maga csak úgy érzi!

Ezt a jelenséget, amikor valaki megérzi Isten személyes jelenlétét, a kegyelem kiáradásaként szokták leírni, s hogy erre sor kerül-e vagy sem, az Isten szuverén döntésén múlik. Kierőszakolni, megvásárolni ugyanúgy nem lehet, mint a szerelmet.

Azt viszont elég biztosan tudjuk, hogy mi az ami Istent elriasztja: ha valaki letér a hit, remény és szeretet útjáról, ha a valóságot és igazságot semmibe veszi, ha erre nem is törekszik, ha bezárkózik önnön kétségbeesésébe, ha becsapja önmagát és másokat.

Nem dogma, de önmagam számára ezt a képet találtam: Pokol és Menny ugyanaz a hely (locus). Ugyanaz a kifejezhetetlen fényesség ragyog az üdvözülteknek, ami az kárhozottakat porrá égeti.

Dióhéjban ez az én teológiám. Kíváncsi vagyok, mennyire minősül eretneknek különböző keresztény ill. keresztyén egyházak tanítása szerint. Valaki?

37 komment · 1 trackback

Címkék: tudomány isten valóság hit remény keresztény szeretet materializmus igazság ateizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://molnargoreny.blog.hu/api/trackback/id/tr70236107

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: polmavo 2007.11.21. 19:00:47

Fiat lux!Olvasom terembura első postját molnargoreny topikjában, és csak fogom a fejemet. Azzal, hogy mit hisz vagy nem hisz a teológia területén, nem tudok és nem is akarok vitatkozni, mert az az ő magánügye. Egy rendkívül súlyos tévedés azon...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Playmobil Soldat 2007.11.20. 20:31:10

Nekem jutott az a megtiszteltetés, hogy elsőként kommentelhetek az első poszthoz. "Bemutatkozásnak" remek, az egyik legjobb ajánlólevél, ha valakinek rögtön a hitbéli meggyőződését, a teológiai fejtegetéseit ismerhetjük meg. Vitatkozni nem is igazán lehet vele, hiszen ahány ember, annyi hit... Én legalábbis ebben hiszek.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2007.11.20. 21:20:12

Elsőre elég ijesztő külalakja volt az írásnak, de aztán milyen szépen kikupálódott az is:-) Terembura, én a korábbi kommentjeid alapján erősen magamhoz hasonló léleknek tartottalak - és most is. Az igazságkeresés és a hit kétségtelenül összefügg - legfeljebb az egyház a hangsúlyt a hitre teszi (olykor torzítva is), elvégre az a célja-feladata, hogy a halandósággal szembenézni kényszerülő embernek valamilyen vigaszt (vagy ki tudja, hátha nem is csak vigaszt!?) adjon. Isten azért van, mert kell lennie - a léte az egyetlen dolog, ami nem kutatható, mert fölöttünk, anyagi tudásunk fölött áll. Se spektrofotométerrel, se gázkromatográffal, se Geiger-Müller-számlálóval nem tudjuk anyagi valójában kimutatni. Hogy velünk mi fog történni: lesz-e feltámadás, avagy a lélek képes elválni a testtől - azt megtudjuk a magunk idejében.

Hit, remény, szeretet: igazad van. Lehet nélkülük élni, csak minek...

Refuse/Resist! 2007.11.20. 21:24:55

Normális világban pedagógusnak lenni?
Nincs abba’ semmi pláne! :)

„Kereszténynek lenni elsősorban annyi, mint hinni abban, hogy van valóság és igazság.”
Nekem mintha kicsit többet jelentene…
Nem túl általános (píszíül: kisajátító) ez a megfogalmazás?

Az meg talán kimaradt, hogy az igazság nagyon fájdalmas boldogságot ad:
Mert az én igám édes, és az én terhem könnyű.” (Mt 11, 28-30)

Várjuk a további posztokat!

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2007.11.20. 22:52:24

R/R: ha túl általános, nem lehet kisajátító. Akkor ugyanis többeket enged meg részt venni - míg a kisajátítás az szűkítés mások elől.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2007.11.20. 23:50:53

Csak azért merek vitatkozni a "Pokol és Menny ugyanaz a hely (locus). " alapvetéseddel, mert igaz, hogy szinte semmit nem tudunk egyikről sem, de hézagos, töredékes ismereteink elsősorban a Szent Hagyományból és annak a legfontosabb részéből, a Szentírásból erednek.
Márpedig maga Jézus beszélt arról a két Lázárról szóló példabeszédében, hogy külön-külön "kerültek elhelyezésre", és a két hely közötti szakadékon még maga Ábrahám sem juthat át.
(Ha jól emlékszem, de fáradt vagyok.)

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.11.21. 07:44:18

Igen, gondoltam én, hogy túlságosan gnosztikus íze lenne így a dolognak. Nem is ragaszkodom hozzá feltétlenül.

A "látá Ábrahámot távol" és a "nagy közbevetés van" kitételek azt támasztják alá, amit te mondasz.

Én csupán azt az intuíciót próbáltam megragadni a képpel, hogy az ember végső sorsát nem a "hely" határozza meg, hanem az "irány". Sokkal többet tudunk az absztrakt topológiai struktúrákban rejlő lehetőségekről, mint Jézus hallgatósága.

Már Dante kozmoszának sem triviális a topológikus szerkezete: könnyen kimutatható, hogy a Színjáték egy négydimenziós gömb háromdimenziós felszínén zajlik. Ha ennek a térnek diametrálisan ellentétes pontjait azonosítjuk, akkor Riemann szférikus geometriájához jutunk. Egy véges de határtalan, mindenütt pozitív görbületű univerzumhoz, pontosan ahhoz, ami Einstein kedvenc kozmológiai modellje volt :-)
__________

És a pokolban felemelé az õ szemeit, kínokban lévén, és látá Ábrahámot távol, és Lázárt annak kebelében.

És õ kiáltván, monda: Atyám Ábrahám! könyörülj rajtam, és bocsásd el Lázárt, hogy mártsa az õ ujjainak hegyét vízbe, és hûsítse meg az én nyelvemet; mert gyötrettetem e lángban.

Monda pedig Ábrahám: Fiam, emlékezzél meg róla, hogy te javaidat elvetted a te életedben, hasonlóképen Lázár is az õ bajait: most pedig ez vígasztaltatik, te pedig gyötrettetel.

És mindenekfelett, mi köztünk és ti közöttetek nagy közbevetés van, úgy, hogy a kik akarnának innét ti hozzátok általmenni, nem mehetnek, sem azok onnét hozzánk át nem jöhetnek.

(Lk.16:23-26) href.hu/x/3zwt

Refuse/Resist! 2007.11.21. 09:37:40

Azért írtam kisajátítót, mert a hit kisajátítására gondoltam. Úgy tudom, a keleti vallásokban is a valóság megismerésére törekednek elsősorban (de ebben leeht, hogy tévedek). De valóban nem a legjobb szó rá.

Csak az a kérdésem, hogy ezáltal nem üresedik ki a "kereszténység" fogalma? Pl. hogy kapcsolódik ehhez a Szentháromság?
Jézus? stb.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.11.21. 10:36:55

A "keleti vallások" mintha túl tág fogalom lenne, így ezt szerintem nem is lehet eldönteni. A buddhizmusról az a kép él bennem, hogy nem tételez fel semmiféle szilárd "valóságot", de lehet, hogy tévedek. Az iszlám istenképe is más, ott talán sokkal nagyobb a hangsúly Isten mindenhatóságán, azon hogy "azt tesz, amit akar" - szemben a keresztény isteni törvénnyel, amit maga Isten is legfeljebb csak kivételes esetben erőszakol meg.

Nehéz kérdések ezek. A Szentháromság például lényegét tekintve is misztérium. Ha jól tudom a római katolikus egyházban egyenesen dogma, hogy aki azt mondja, érti, az eretnek.

Ettől függetlenül, az embernek az a benyomása, hogy ez a három-egy struktúra mélyen belevésődött az európai kultúrába, aki nem vallásos, az sem bír mozdulni nélküle.

Dante, Isteni színjáték, Paradicsom
Harmincharmadik ének: Az istenlátás href.hu/x/3zy0

Dalom ezentul kurtán fogja tervét,
mert csak annyit emlékszem, mint a gyermek,
ki még az emlőn nedvesíti nyelvét.

Nem hogy tán egynél több kép rajza termett
benne, mert mindig egy marad az élő
fény, melyet szemem oly égőn figyelt meg:

hanem mert tőle mind érttebbre érő
látásom ott látását úgy cserélte,
mintha kép képet lenne megcserélő:

a fénysürű mögé, a tiszta mélybe
három kör áradt, élesen kiválván,
háromszin és egy átmérőjü térbe.

És egy a mást, mint szivárványt szivárvány,
tükrözte föl, s e kettő lehelése
a harmadik, belőlük egyre szállván,

Mily kurta a szó íly elképzelésre!
S e rekedt dal, ahhoz mi tárva volt ott,
olyan hogy kevés becsülni "kevésre".

Óh, örök Fény, magadban ülve boldog!
Magadat érted csak, s magadtól értve
magadat értőn szereted s mosolygod.

S ama körforgás, amely így megértve
olyannak látszott, mint a visszavert fény,
amint sokáig néztem bele kérdve,

magában, s színét színeibe rejtvén
a mi képünkben festődött keretté,
hogy csak azt néztem; minden mást felejtvén.

Miként a mérnök, ki a kört szeretné
megmérni, töpreng, hogy titkába lásson,
de mérő elvét hasztalan keresné:

ollyá tett engem ez uj látomásom
töprengve tudni, hogyan egyesűle
kör a képpel, s hogy árad át egymáson,

de szárnyam ahhoz hasztalan feszűle -
mig villám fénye tárta szememet fel
és égő vágy ekként teljesűle.

Csüggedtem volna, lankadt képzelettel,
de folyton-gyors kerékként forgatott
vágyat és célt bennem a Szeretet, mely

mozgat napot és minden csillagot.

Refuse/Resist! 2007.11.21. 11:11:11

Igen, most, hogy picikét utánanéztem, a buddhizmus valóságkeresése nagyon más természetűnek tűnik.
Azt viszont úgy tudom, a kereszténységben is az "azt tesz, amit akar" nézet uralkodott, ez a materiális csoda nélküli szemlélet most kezd eluralkodni.
Hiszen úgy tudom, még most is ragaszkodnak a "csodához" a szentek kanonizálásakor.
Másrészt nem a nagyon erős görög hatás miatt van ez, amiről beszélsz, a kereszténységben? Az eredeti zsidó szektában ez már benne volt?

Refuse/Resist! 2007.11.21. 11:17:25

A Lázáros kérdésre nem az lehet a válasz, hogy az idő dimenziója megszűnik, tehát befagyunk abba az állapotba, ahova az életünkben juttattuk magunkat?
Így igaz marad az, hogy megszűnik az átjárás, de igaz az is, hogy attól még ugyanúgy sugárzik mindenkire Isten szeretet, csak a kárhozottak - az életükben elkövetett döntéseik hatására - nem képesek azt befogadni...

off: Terembura, azt az emailed nézed, amivel a blog.hu-ra vagy regisztrálva? Oda küldtem egyet.

Noein 2007.11.21. 13:33:27

Én nekem igencsak materialista, realista világnézetem van. De, ha szép sorjában végig gondolom a dolgokat, tudományos tények, élet tapasztalatok mentén. Nálam is az jön, ki, hogy a hit, remény, szeretet stb. nagyon fontos, elkerülhetetlen és egyben hasznos dolgok az egyén és a társadalom szintjén egyaránt. Egy mély vallásos között és közöttem, e-tekintetben, szerintem sokszor az a különbség, hogy ő ezeket szimplán (talán ösztönösen)elfogadja, eszerint él. Én pedig csak azután jutottam el ide, miután számtalan megközelítésben egyértelműen letudtam vezetni fejben ezeknek a tudományosan is bizonyítható hasznosságát, fejlődés szempontjából is elkerülhetetlen mivoltát.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.11.21. 14:04:06

A természettörvény fogalma sem nem zsidó, sem nem görög eredetű, hanem középkori találmány, a skolasztika vezette be. A Corpus Jurisban (Justinianus, VI. század) még csak olyan értelemben szerepel, hogy "a természet parancsa" - mondjuk hogy az anya köteles gondoskodni a csecsemőjéről.

Eredetileg metaforaként indult: Isten, törvényhozó hatalmánál fogva még az élettelen dolgok működését is előírja, azok pedig engedelmeskednek neki. Egy ilyen őrült gondolat lehetősége azonban kezdettől fogva megvolt a kereszténységben.

Azzal, hogy a Logosz testté lett (Krisztus ugyebár valóságos ember és valóságos Isten, akiben a két természet elválaszthatatlanul de nem keveredve van jelen) és különösen Pünkösd után, a Szentlélek kitöltésével, a világ, a test - megszenteltetett.

Nem véletlenül mondják, hogy az emberi test a Szentlélek temploma. A lényeg az, hogy a keresztény felfogás szerint Isten egyszerre transzcendens és immanens valóság.

Az érdekes rész nem is ez, hanem ami lett belőle. Pár száz év alatt kiderült, hogy TÉNYLEG vannak természettörvények és a dolgok hihetetlen, emberfeletti pontossággal tartják is magukat ezekhez. A gravitáció törvényét (ez az általános relativitáselmélet) bizonyos körülmények között 14 tizedes jegy pontossággal sikerült igazolni, a kvantumelektrodinamikát 12 tizedesre. Ilyen precizitásra senki sem számított, ez még a Kinyilatkoztatáshoz képest is új tapasztalat.

Ami a csodákat illeti, tudtommal a szenttéavatásnak nem előfeltétele a csodatétel. A római katolikus egyház egyébként meglehetősen szkeptikus ilyen tekintetben és csodákat csak nagyon alapos kivizsgálás után fogad el valóságosnak. Azon kívül egyáltalán nem kell minden csodának "természetfelettinek" lennie, azaz olyasminek, ami megsérti a természettörvényeket.

Jézus persze tett néhány csodát, de mindíg hangsúlyozta, hogy nem bűvész, "csak úgy" nem csinál ilyet.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.11.21. 14:16:43

Noein: A materializmus és realizmus nem szinonímák. Az emberi személy, az eszmélet, az "ittlét" (a Heidegger-féle Dasein) nem vezethető le materialisztikus úton, mint ahogy a megértés, különösen a létmegértés képessége sem. Ettől azonban ezek a dolgok még nagyon is reálisak.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2007.11.21. 19:23:38

A gravitáció törvénye még véletlenül sem azonos általános relativitáselmélettel. A speciálissal sem, szólok előre.

Kicsit utána kellene nézni Einstein posztulátumainak,és akkor nem írnál efféle hatökörségeket.

Továbbá, ha megszakadsz, sem fogsz istenbizonyítékot kicsiholni természettudományos eredményekből, legfeljebb te azt hiszed.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.11.22. 02:04:56

mavo, amit általános relativitáselméletnek szoktak nevezni, az a gravitáció (pillanatnyilag legjobb) elmélete. Azon kívül az összes ismert kölcsönhatás-fajta közül egyedül a gravitációt írja le ez az elmélet. Ebben az értelemben bizony azonos a kettő, jobb ha tőlem tudod.

Ha érdekelnek a részletek is, akkor ne Einstein posztulátumaival vacakolj, hanem vedd kézbe pl. ezt a könyvet:

Gravitation
Charles W. Misner
Kip S. Thorne
John Archibald Wheeler
W. H. FREEDMAN AND Co.
New York
ISBN 0-7167-0344-0

Az előszó első mondata a következő:

This is a textbook on gravitation physics (Einstein's "general relativity" or "geometrodynamics").

Azaz:

Ez egy tankönyv, ami a gravitáció fizikájáról (Einstein "általános relativitáselméletéről" vagy "geometrodinamikájáról") szól.

Tovább ne is olvasd, mert csak feleslegesen kínoznád magad. Legközelebb olyasmibe köss bele, amihez értesz.

Ami másik megjegyzésedet illeti, miből következtetsz arra, hogy bármiből is istenbizonyítékot akarnék kicsiholni? Amit mondtam, az annyi, hogy a kereszténység, ezen belül a középkori skolasztika nélkül a modern tudomány olyan elemi alapfeltételei sem jöttek volna létre, mint a természettörvény és objektivitás fogalma illetve a kísérleti módszer. Ez kultúrtörténeti kérdés, nem teológiai.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2007.11.22. 02:11:38

Megvadítottad mavót, nem tudom, rámentél-e, hogy mekkora posztot írt rólad. Olyan vagy neki, mint bikának a vörös posztó. Ekkorát tán még sose írt, fél méternyi legalább.

Terembura-komplexusa van neki, attól ilyen:-)

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.11.22. 12:57:16

Örülök, hogy mavo visszatért. Szia, mavo!

Az említett félméteres posztot idézzük be közvetlenül is:

polmavo.blog.hu/2007/11/21/fiat_lux

A cikk tényleg szószátyár egy kicsit és sajnos hemzsegnek benne a szokásos mavo-féle minősítések meg féligazságok. Így közvetlenül inkább nem is vitatkoznék vele, mert akkor a válasz nem fél méter lenne, hanem négyszáz.

Annyit jegyeznék meg: soha nem állítottam, hogy az európai középkor előtt és/vagy más kultúrkörökben az emberek semmit sem tudtak. Nyilvánvaló az is, hogy ezekből a tudás-morzsákból európa sok mindent átvett. De az egész itt állt össze tudománnyá, mert itt volt jelen a metafizikai előfeltevéseknek az a szerencsés konstellációja, ami maga nem tudomány ugyan, de nélküle - mai értelemben vett - tudományt művelni nem lehet.

mavo, ha tényleg az igazság érdekel, akkor próbáld meg kissé szétbontani az ellenvetéseidet és vegyük sorra őket itt egyesével, mert így ömlesztve kezelhetetlenek.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2007.11.22. 13:20:38

Ó, engem szeretnek.

A hülyeség meg olyan, hogy szarom le, ki írja.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.11.22. 13:28:53

Hm. Ha te írod, akkor is? Lásd: gravitáció :-)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2007.11.22. 13:51:49

Az általános relativitáselmélet egyfajta leírást ad a gravitációról is, odáig stimmel.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2007.11.22. 13:53:16

(idődilatáció, ha mond valamit, de gondolom, mond)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2007.11.22. 14:05:06

Például abban, hogy a materializmus és a realizmus nem szinonímák, egyet kell értenem.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2007.11.22. 14:20:04

Viszont most Karinthyt olvasok és röhögök.

Fuckame 2007.11.22. 14:26:29

De vigyázz, vége lesz egyszer!

Jóskapista 2007.12.08. 16:43:43

Terembura, nagyon vad dolgokat írtál. A középkorban (mivel a legfőbb hivatkozási anyag, és első számú "tudományos" mű a Biblia volt,) minden elméletet (tudományos, jogi, stb.) bibliai idézetekkel "bizonyítottak" (és, mint tudjuk, a Bibliából bármit le lehet vezetni, és annak az ellenkezőjét is), és ez a fajta kutatási módszer semmi módon nem egyeztethető össze a maival, amely megismételhető kísérleti bizonyíték nélkül semmit nem fogad el. Mégis, hogyan származhatna a mai, kísérleti módszer a középkori, egyáltalán nem kísérletező, csak egy mondagyűjteményre és ókori filozófusokra hivatkozó módszertől?
És akkor még ugyebár meg sem említettem a tudomány egyház általi cenzúrázását, mely nyomokban még ma is fellelhető (csak, hálisten, a papok ma már nem olyan erősek, mint amilyen büdösek)!

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.12.12. 20:54:56

Szerintem elég téves kép él benned a középkorról. Olvastál Aquinói Szent Tamást?

Vagy itt van ez. Egy elõadás átirata, amit Dante 1320-ban tartott az egész veronai klérus elõtt.

Dante Alighieri összes művei
Magyar Helikon, 1965, pp 529
Vita a vízről és a földről - fordította Mezey László és Szedő Dénes
La Quaestio de Aqua et Terra (1320)
www.intratext.com/IXT/LAT0443/

Ilyen alapon azt is mondhatnánk, hogy a francia forradalom üldözte a tudományt, mert 1794-ben lefejezték Lavoisier-t. Mikor életéért könyörögtek, a vérbíró ezl találta mondani: "A Köztársaságnak nincs szüksége sem tudósokra, sem vegyészekre; ne akadályozzák a tárgyalást".

Jóskapista 2007.12.14. 20:16:02

Olvasmányokat én is ajánlgathatok, hiszen én sem az ujjamból szoptam ki, amit leírtam, de nem szertem a könyvekkel való dobálózást. Cáfold meg, amit írtam, ha tudod, írd le, hogy miért az én képem téves, és a tiéd a jó, a könyveket meg csak mint az állításodat alátámasztó forrásokat írd! Ugyanis van fontosabb dolgom is, mint Auinói Szent Tamás írásaiból maszolázni a lényeget, vagy megkeresni a Magyar Helikonban azt a fordítást. (Ugyanis azt a linket akár ha be sem raktad volna, hiszen latinul van.)

Egyébként a francia forradalom, ha nem is üldözte a tudományt, semmiképp sem kedvezett a fejlődésének.
Viszont ne akard összemosni a jakobinus terrort az Álszent Egyház középkori terrorával (inkvizíció), mert a kettő ég és föld. Lavoisiert nem a tanai miatt fejezték le, hanem mert nemes volt. Az inkvizíció meg, mint tudjuk, az ún. tiltott tanok követőit üldözte - és ez nem csak az eretnekséget jelenti.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.12.15. 00:11:06

Lavoisiert azzal vádolták, hogy adóbérlőként kiszipolyozta a népet. Valójában az volt a megbocsájthatatlan bűne, hogy még a forradalom előtt megakadályozta Marat akadémiai tagságát és a mesmerizmust, ami annak vesszőparipája volt, hülyeségnek nevezte (az is volt).

Ami az inkvizíciót illeti, a középkor nagy részében nem is volt olyan. Csak 1231-ben vezette be IX. Gergely pápa az eretnek mozgalmak (főként a Katharok) ellen, lényegileg Itáliára és Dél-Franciaországra szorítkozott. Ez az intézmény egyáltalán nem foglalkozott a tudomány vagy tudósok üldözésével. Kétségtelen azonban, hogy - mint bármely emberi intézményt - ezt is felhasználták kimondottan hatalmi-politikai célokra is, pl. a Templomosok ellen Szép Fülöp francia király által 1307-ben kezdeményezett koncepciós perben (amit ímmel-ámmal ugyan, de V. Klementin pápa is támogatott).

Ha már itt tartunk, nem tud valaki megbízható szakmunkát ajánlani a magyarországi Templomos rendtartomány történetéről? Illetve a Templomosok és Pálosok kapcsolatáról valamint hogy milyen szerepe volt ennek a leszámolásnak a (nem sokkal) későbbi magyarországi Anjou hatalomátvételben. Ezt csak zárójelben, bocs.

Az un. spanyol inkvizíciót 1478-ban, tehát már a középkor legvégén állította fel Aragóniai Ferdinánd és Kasztíliai Izabella IV. Szixtusz pápa jóváhagyásával. Ez is csinált mindenféle dolgokat, de nem tudósokat szivatott, hanem mór muszlimokat és zsidókat, köztük ártatlanokat és terroristákat egyaránt.

A mítosz, hogy az inkvizíció a tudományt üldözte volna, az 1633-as Galilei-pörön alapul. Ez a per az 1542-ben (tehát az újkorban) alapított római inkvizíció előtt folyt és valóban melléfogott, mert az Írás sehol sem tanítja, hogy a Föld statikus lenne és pláne nem hittétel ez. Mondjuk Galilei se tudta minden kétséget kizáróan bizonyítani, hogy mozog (forog és kering), s ezt a per során el is ismerte (nem volt "Eppur si muove!", ez legenda). Háziőrizetre ítélték, meglehetősen kényelmes körülmények között. Egyébként a per igazi mozgatója itt se Galilei tudományos nézetrendszere volt, hanem az, hogy megsértette a pápát (aki korábban a barátja volt).

Nemrég újratárgyalták a pert és Galileit felmentették. A római katolikus egyház már csak ilyen, nem sieti el. A dolog iróniája az, hogy most már tudjuk: tisztán tudományos szempontból tök mindegy, hogy a Földhöz vagy valami máshoz rögzítjük a koordinátarendszert. A törvények ugyanazok lesznek, csupán egyes dolgokat könnyebb kiszámolni az egyik, másokat a másik koordinátarendszerben.

Ha latinul nem is, de angolul talán tudsz olvasni:

History and Myth: The Inquisition by Robert P. Lockwood
www.catholicleague.org/research/inquisition.html

Playmobil Soldat 2007.12.15. 00:24:32

Terembura, engem is nagyon érdekel ez a téma, korábban én is keresgéltem ilyenek után.

A tapasztalatok szerint a Militia Templi Praeceptoria Hungarorum
- Krisztus Szegény Lovagjai Templomos Lovagrend
Magyarok Praeceptoriáján szívesen adnak tájékoztatást mindenféle kérdésben. Van egy Miles Christi című időszaki kiadványuk is, sok infót tartalmaz.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2007.12.15. 01:20:26

Jóskapista: mi itt tudunk latinul... Ha nem is folyamatos olvasásra alkamasan, de azért most fejből kapsz némi Ovidiust:

"Iam luerat poenas frater Numitoris et omne
Pastorum gemino sub duce vulgus erat.
Contrahere agrestes et moenia ponere utrique
Convenit. Ambigitur, moenia ponat uter.
Nil opus est, dixit, certamine, Romulus, ullo
Magna fides avium est: experiamur aves.
Res placet Alter adit nemorosi saxa Palati
Alter Aventinum mane cacumen init.
Sex Remus, hic volucres bis sex videt ordine. Pacto
Statur et arbitrium Romulus urbis habet.
Apta dies legitus qua moenia signet aratro,
Sacra Palis suberant; inde movetur opus."

Ha akarod, le is fordítom, de azt nem disztichonban.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.12.15. 01:55:59

Dante összes van magyarul, csupán a neten nincs. Szerintem tök szégyen, hogy a hülye copyright miatt még ilyesmit se lehet feltenni a MEK-be (még évtizedekig).

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2007.12.15. 02:11:05

Dante? Hát azt meg mikor fordították, nem még a nyolcszázas években?

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2007.12.15. 02:50:00

Divina Commedia van, csak La Quaestio nincs. Azt - úgy tűnik - a 60-as évek elején fordították le először. Ha valaki ismer régebbi fordítást akkor szóljon. Ha hajlandó újrafordítani és az eredményt GNU Free Documentation License alatt közreadni, akkor is.

Isteni színjáték
mek.oszk.hu/00300/00362/html/

A GNU Free Documentation License magyar szövege
href.hu/x/1z4d

Karakó 2009.04.24. 01:17:19

"Pokol és Menny ugyanaz a hely (locus). Ugyanaz a kifejezhetetlen fényesség ragyog az üdvözülteknek, ami az kárhozottakat porrá égeti."

Nekem ez teszett legjobban (persze, a "locus" nélkül - hogy kerül ide?). Nem semmi reveláció.

Egyedül a "porrá égeti" nem stimmel - ezt javítani kell. Pont az a kőkemény a dologban, hogy csak égeti. Nem porrá. A lekek (v. Ige) világa anyag nélküli, tehát időtlen. Így a Menny és Pokol is. Vagy, a mi szóhasználatunk szerint, örökkévaló. A jutalom is, a büntetés is.

De az azonosság megfogalmazása, hogy lényegében egy és ugyanaz a "közeg" jelenti az egyik minőségnek ezt, a másiknak pedig azt - ez brilliáns volt.

vomit 2009.04.29. 09:52:24

mielott leborultok vmi elott, ezt elolvas:
William Bramley: Gods of Eden
www.bibliotecapleyades.net/vida_alien/godseden/godseden.htm#English_Version_

As noted earlier in the Tower of Babel story, the Custodial “Gods” wanted to keep mankind disunited and under Custodial control. To accomplish this, the Biblical story of Jehovah indicates that Custodians implemented the Machiavellian technique of creating factionalism between human beings. The Bible states that Custodians encouraged the factions they controlled to battle one another. All the while, the Custodians have proclaimed themselves the ”God” and “angels” to whom people should turn in order to find a solution to all of the warfare. This is the classic sequence straight out of Machiavelli.

terembura · http://lassan-a-testtel.blog.hu/ 2009.04.29. 13:40:36

@vomit: "mielott leborultok vmi elott"

Krisztus szerelmére! Hát tényleg nincs határa a hülyeségnek?

Eddig azt hittük, hogy a világot 12 szakállas new yorki figura mozgatja a háttérből. Erre most kiderül, hogy őket meg angyalnak öltözött földönkívüliek rángatják dróton.

Ez így pont reális. És hirtelen minden kristálytisztán érthetővé válik, ami előtt eddig csak tátottuk a szánkat.

süti beállítások módosítása