Adatok:
Érdi tetö - Dunaújváros: 52 km, 125 milliárd Ft
Érdi-tetö - Dunaújváros: 58,6 km, 500 millió euro
"Az autópálya adatai: M6 Érdi-tetö - Dunaújváros: 54,05 km M8 Az új Duna-híd felé vezetö szakasz: 4,55 km Az építkezés teljes hossza: 58,60 km - Az épülö pálya 2x2 sávos, koronaszélessége 26,60 m - Az új autópálya-szakasz tervezési sebessége 140 km/óra - A szakaszon 11 csomópont került kiépítésre - A beruházás keretében az Iváncsai csomópont közelében egy autópálya-mérnökségi (üzemeltetési és fenntartási) telep és egy rendőrörs is kialakításra került. A mintegy 60 km-es szakaszon két komplex (benzinkutas) és két egyszerű pihenöhely létesül. - Az Érd - Dunaújváros szakaszon 61 híd illetve műtárgy épült. Közülük a leghosszabb, a mintegy 250 méteres híd a Dunaújvárost Pusztaszabolccsal összekötö vasútvonal fölött ível át. - Az építkezések során kb. 13,2 millió m3 földet mozgattak meg, és mintegy 750.000 tonna aszfaltot építettek be. - A töltésépítéshez 700.000 m3 kohósalakot használtak fel."
A két forrás közül a második a hitelesebb, mert az a Nemzeti Infrastruktúra Fejleszö Rt hivatalos honlapjáról való.
A jelenlegi 1.00 EUR = 256.391 HUF árfolyammal számolok, mert az elmúlt években olyan sokat nem változott az árfolyam.
Az Index híradása szerint ennek az autópályaszakasznak kilométere 9.38 millió Euroba került, a NIF szerint 8.53 millióba. Érdekes lenne utánamenni, hogy honnan adódik a (nem jelentéktelen) különbség, de egyelöre fogadjuk el az utóbbi adatot.
Lábjegyzet a 26. oldalon:
12 As part of the due diligence technical reporting for many PPP motorway projects, international consultants prepare comparisons of construction costs with benchmarks derived from other projects. For example, the Spon's database gives a unit cost of 4.5 million euro/km in 2005 for a 2x2 UK motorway in rural, non-mountainous terrain with a normal level of structures. A commonly cited benchmark for traditionally procured EU motorways is 5 million euros/km.
Sok PPP autópálya projekt megfelelő gondossággal készült technikai jelentése részeként nemzetközi konzultánsok olyan összehasonlításokat készítenek, ahol az építési költségeket más projektekböl levont viszonyítási alaphoz mérik. Például a Spon adatbázis 4,5 millió euro/km-ben adja meg 2005-re egy 2x2 sávos angol autópálya egységárát vidéki, nem hegyes terepen, szokásos járulékos építményekkel együtt. Az 5 millió euro/km gyakran idézett viszonyítási alap hagyományosan épített uniós autópályák esetén.
Fogadjuk el, hogy az európai norma vidéki, nem hegyes területen 5 millió euro/km. Az Érdi tetö - Dunaújváros szakasz ilyen.
Ez azt jelenti, hogy nálunk olyan 3.5 milló euro/km a túlszámlázás (alsó becslés).
Az utóbbi években sok új autópályát adtak át, nagyjából hasonló feltételekkel. Ez azt jelenti, hogy évi több százmillió eurot síboltak el igy. Ebben (a szintén túlárazott) autópálya-felújitások nincsenek benne. Meg persze a metro épitkezés, egyéb útépitések, stb.
A lopott pénz az összes költségvetési hiány jelentös részét megmagyarázza.
A Zuschlag-botrányban és kapcsolt részeiben százmilliók forognak. Sok pénz, nagy disznóság, tele vele a média. De a milliárd ezerszer annyi, mint a millió. Ezért normális, racionális világban százmilliárdos csalás, hűtlen kezelés pontosan ezerszer annyi figyelmet, műsorpercet, újságoldalt, ügyészségi ill. rendőrségi fellépést, stb. igényel, mint a százmilliós. Ennek azonban nagyjából az ellenkezője történik. Ez így se nem normális, se nem racionális. De még csak nem is tisztességes.
Egy apró megjegyzést megérdemel, hogy miért veszem minden további vizsgálat nélkül készpénznek, hogy itt "lopás" illetve "elsíbolás" esete forog fenn.
Nos, biztosan meg lehet magyarázni, hogy miért kerül minden a duplájába, mint amennyit ér, de eddig ezt senki sem magyarázta meg. Még azt is el tudom képzelni, hogy minden törvényesen zajlott, bár ezt csak akkor kezelhetnénk tényként, ha az összes ilyen ügyben lett volna mindenre kiterjedő, alapos, elfogulatlan törvényességi vizsgálat. Ilyen vizsgálat azonban nem volt egyetlen - a fenti értelemben - igazán jelentős ügyben sem. De ha minden törvényes (amiben nem hiszek), akkor még nagyobb a baj. Ha így van, akkor maguk a törvények hibásak, tarthatatlanok.
Szeretném ha segítenétek kibontani ezt a gubancot. Itt-ott elszórva meg lehet találni az összes releváns adatot, mint ahogy fel lehet tárni a vonatkozó törvényeket is, pláne ha valakinek van jogi képzettsége hozzá (nekem nincs). Azt szeretném, ha össze tudnánk állitani egy olyan honlapot, ahol ezek az információk összegyűjtve, egy helyen megtalálhatók. Ahol nem a vélekedés, vádaskodás, mentegetés dominál, hanem a tények. Nagy munka, sok segítség kell hozzá, de szerintem meg lehet csinálni. Nagyon hasznos lenne. És rettenetesen veszélyes.